Zamknij
PR w mediach

To, co nienazwane, nie istnieje

Anna Hankiewicz, 2014-07-24 23:52:27

Skojarz, nazwij, zarejestruj – tak można w trzech krokach opisać proces namingu. Jeśli traktujesz swoją nową firmę jak dziecko, dowiedz się, w jaki sposób zaprojektować dla niej właściwą nazwę.

Wymyślenie nazwy firmy nie należy do łatwych zadań. Zazwyczaj jej właściciele mają dylemat, jaką wybrać metodę tworzenia nazwy. Często decydują się na użycie nazwiska założyciela firmy albo przedmiotu kojarzącego się z daną marką. Na początku należy zastanowić się, co wiążę się bezpośrednio z naszym przedsiębiorstwem, czy jest to jakość, tradycja, jakiś rekwizyt, niszowy towar lub usługa?

Trzeba przeprowadzić burzę mózgów: zebrać kilka propozycji od współpracowników i wybrać najlepszą. Najlepszą to znaczy: krótką, łatwą do wymówienia i oryginalną.

– Wymienione cechy stanowiły punkt wyjścia do wymyślenia nazwy firmy hostingowej Cal.pl – mówi Michał Trziszka, CEO firmy. Wymyślona nazwa powinna spełniać dwa podstawowe wymagania: być pomysłowa oraz gwarantować bezpieczeństwo. Warto sprawdzić w wyszukiwarce internetowej, czy dana nazwa nie została już wykorzystana. Ostateczną decyzję podejmie oczywiście właściciel firmy.

Adidos – to nie brzmi dumnie!

Należy pamiętać o ochronie przed nieuczciwą konkurencją. Nazwa firmy nie może być łudząco podobna do istniejącej. Żeby była łatwa do zapamiętania, powinna się wyróżniać, czyli zaznaczać niepowtarzalność firmy oraz wyjątkowość jej oferty. Przełoży się to w pewnym stopniu na decyzje zakupowe klientów i ich lojalność względem danej marki. Przy wyborze nazwy trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę jej potencjał perswazyjny.

Znak towarowy, czyli logo firmy

Naming, czyli proces wymyślania nowej nazwy, polega na opracowaniu unikalnego słowa, które błyskawicznie kształtuje wysoką świadomość marki wśród konsumentów. Rejestracja nazwy w Urzędzie Patentowym pozwala przedsiębiorstwu nabyć prawa do znaku towarowego, a to prawo można zbywać lub licencjonować za bardzo wysokie kwoty. Pamiętaj, że przy każdej transakcji fuzji lub akwizycji, kupowane jest także prawo do marki. Należy podkreślić, że naming nie jest wydatkiem, ale inwestycją o bardzo dużym zwrocie.

Reasumując, powinniśmy uwzględnić cztery podstawowe kryteria tworzenia dobrej nazwy: odróżnienie od konkurentów, wyróżnienie się na ich tle, budując przewagę konkurencyjną, ochronę przed naruszaniem praw innych firm oraz zabezpieczenie się przed naruszaniem naszych praw.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Anna Hankiewicz

PR Manager firmy Cal.pl.

Kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje z Marcinem Prokopem

Już w poniedziałek, 6 marca br. rozpocznie się kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje pod hasłem ...

Łaciate wraca na ekrany i bilboardy!

Już od marca SM MLEKPOL wraca z dwiema kampaniami reklamowymi łaciatych wyrobów: mleka i serków ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 21:01:12]

CIEKAWEEE http://hewti.pl

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 20:59:15]

fajne

PiS też chodzi tylko o PR, ale po prostu gorzej im to wychodzi - Łukasz Warzecha, Fakt.