Zamknij
Wiedza PR - Teoria PR

Szkoła PR - SPACE

Adam Kuśmierczyk, 2012-02-02 06:39:11

Podtrzymując tezę, iż analiza rynku powinna być w dzisiejszych czasach kluczowym procesem w tworzeniu strategii przedsiębiorstwa nie można zapomnieć o narzędziach jakie ułatwiają nam przebrnięcie przez trudny okres badania miejsca i możliwości firmy. Poza wyjętą z PR-owskiego strychu metodą SWOT, notabene wspominaną ostatnio na łamach tego portalu, istnieją również inne narzędzia niezastąpione do badania analizy strategicznej firmy. Z całą pewnością równie niezastąpiona co SWOT jest w tym zakresie metoda analizy SPACE.

Analiza SPRACE (Strategic Position and Action Evaluation) jest jednym ze sposobów badania ogólnych zdolności rozwojowych firmy. Strategia kierunku rozwoju podmiotu organizowana jest tu w oparciu o cztery siły: siłę finansową, siłę konkurencyjną, atrakcyjność sektora, oraz stabilność sektora. Co ciekawe organizacja badań w metodzie SPACE jest niezwykle zbliżona do tej znanej już ze SWOT. W związku z czym zaleca się stosowanie ich stosowanie jednocześnie, co dodatkowo wpływa pozytywnie na optymalizację wyników.

Podobnie jak SWOT również SPACE ma swój wymiar wewnętrzny i zewnętrzny. Zaczynać jednak od początku. Wymiar wewnętrzny określany jest za pomocą siły finansowej i przewagi konkurencyjnej firmy na rynku.

Siła finansowa

Jest wypadkową kilku czynników. Zaliczyć możemy do nich przede wszystkim płynność finansową, a co za nią idzie kapitał obrotowy, sumę przepływających przez przedsiębiorstwo środków, czy też zwrot z inwestycji. W poczet siły finansowej wpisać należy również ryzyko branżowe, a wraz z nim możliwość wiązane z ewentualną zmianą rynku. Siła finansowa to nic innego jak miernik elastyczności finansowej firmy w obliczu skrajnych sytuacji rynkowych.

Siła konkurencyjna

Mierzona poprzez udział firmy w rynku, na którym działa. Wiąże się również z kwestią dotyczącą produktu i samego klienta. W poczet siły konkurencyjnej wchodzą kwestie związane z długością cyklu życia towaru. Nie bez znaczenia pozostają lojalni klienci. Im większa ich liczba tym większa świadomość przewagi nad konkurentami. Firma konkurencyjna to również firma dbająca o rozwój własnego know-how, pozwalając przy tym wykorzystywać go do maksymalizacji potencjału wytwórczego.

Atrakcyjność sektora

Wspólnie ze stabilnością otoczenia tworzą zewnętrzny wymiar analizy SPACE. Jak domyśleć można się po krótkiej refleksji nad nazewnictwem atrakcyjność sektora mierzona jest poprzez potencjał rynku, w obszarze którego działa firma. Pod uwagę brać powinniśmy przede wszystkim jego stabilność finansową, a także możliwości rozwojowe związane ze wzrostem kapitału. W granicach tego czynnika mieści się również wspomniane w poprzednim punkcie know-how. Tym razem mając na myśli jego wpływ na atrakcyjność rynkową danej branży.

Stabilność otoczenia

Doskonałym miernikiem stabilności otoczenia jest poziom cen wyrobów i ich elastyczność. Rynki stabilne będą charakteryzowały się małymi rozbieżnościami w cenach usług bądź produktów. Ważnym aspektem staje się również intensywność działań konkurencji – w myśl przysłowia „konkurencja nigdy nie śpi” badając stabilność otoczenia musimy zwrócić szczególną uwagę na ten często oczywisty, a przez to pomijany szczegół. Ostatnim czynnikiem składającym się na poziom stabilności otoczenia jest stopa inflacji.

Próbując graficznie zilustrować metodę SPACE powinniśmy brać przykład z rozwiązań znanych już z praktycznego zastosowania w metodzie SWOT. Znów więc mamy do czynienia z podziałem na cztery obszary, których bezpośrednie porównanie ze sobą daje odpowiedz w postaci możliwości budowania strategii. Porównując ze sobą odpowiedni siły winniśmy zachować wytyczne: siła finansowa - siła sektora, siła konkurencji - stabilność sektora.

Zmiennym, które dzięki zastosowaniu SPACE uda nam się odnaleźć nadać możemy dodatkowo odpowiednią wartość. Pamiętajmy, że nie każdy zaobserwowany przez nas czynnik świadczący o sile konkurencyjnej uda nam się przełożyć na te dotyczące siły sektora w stosunku jeden do jednego. Hierarchizując w ten sposób elementy składające się na daną siłę łatwo dojść możemy przewagi jednej z nich nad drugą.

Strategie w metodzie SPACE również zbliżone są do tych znanych już ze SWOT. Analogicznie do swojej poprzedniczki wyróżnić możemy cztery strategie.

Strategia agresywna

Powinniśmy nią obrać w momencie kiedy na piedestał wysuwają się siła finansowa i siła sektora. Nasza firma jest mocna finansową i ma co najmniej konkurencyjną pozycję w branży. Działania firmy powinny skupić się na wybranych segmentach rynkowych, np. rozwijając ich know-how.

Strategia konserwatywna

Zalecana, kiedy mamy do czynieniu ze stabilnością otoczenia oraz dużą siłą konkurencyjną. Strategię tą winniśmy obrać w sytuacji kiedy nasza firma działając w średnio atrakcyjnym sektorze z całą pewnością nie może nazwać się jego liderem. Zalecana jest penetracja rynku lub cierpliwe oczekiwanie na okazję rozwojową.

Strategia konkurencji

Praktycznie sytuacja określana przez stabilność otoczenia i siłę sektora. Firma ma bowiem dużą zdolność konkurencyjną, źle jednak radzi sobie pod względem finansowym w obliczach kryzysu. Strategia konkurencji skupia się wokół rynku celowego, który winniśmy jeszcze bardziej eksploatować.

Strategia defensywna

Firma w mało atrakcyjnym obszarze rynku zajmuje niską pozycję, w dodatku nie radzi sobie pod względem finansowym. W tym przypadku pozostaje nam jedynie szukać oszczędności, redukować koszty działalności, ewentualnie zmienić branże.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Adam Kuśmierczyk

Specjalista ds. marketingu, marketing usług profesjonalnych. Obecnie pracuje dla jednej z większych kancelarii prawnych w Polsce.

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

,,Był rok 2009 czasem między-epoki. W polskiej polityce cza­sem pogarszania jej jakości i dominacji źle rozumianego PR" - Jerzy Nowakowski, Przewodnik Katolicki