Zamknij
PR w mediach

SPRĘŻYNA, BURSZTYN, SMOK I SPÓŁKA

Piotr Zajlich, 2014-11-18 02:42:37

Od jakiegoś czasu, nie bez zainteresowania, śledzę losy projektu pt. Logo dla Polski. Z uwagą czytałem anegdotyczne wręcz wypowiedzi organizatorów na temat twórcy, jego osiągnięć, a także samego projektu, jego wersji i powodów, dla którego szacowne grono ekspertów biorących udział w akcji, lansuje dzieło. 

Ponieważ jednak jestem na co dzień odpowiedzialny za kreowanie sposobu rozmowy różnych produktów z ich odbiorcami, z niemniejszą uwagą czytałem także komentarze moich rodaków, którzy przedstawionym projektom, postanowili w naturalny sposób przyporządkować całkiem sporo emocji. Nie jest to niczym dziwnym, bo przecież zostali o to poproszeni.

Ten właśnie dysonans pomiędzy jedną a drugą stroną medalu jest dla mnie najważniejszym z powodów do powstania niniejszego komentarza, choć nie jest to proste zważywszy na fakt, że lista organizatorów, uczestników i przyjaciół znaku jest tak długa i poważna, że... aż strach usta otwierać. Niestety muszę. 

Co znaczy znaczek? Odpowiedź na to proste pytanie jest równie prosta. Otóż sam w sobie nie znaczy nic. Wszyscy zajmujący się strategią i komunikacją wiemy to doskonale. Najważniejszą rzeczą w projektowaniu loga, czy logotypu są przecież stojące za nim wartości, które ma ten że "znaczek" odzwierciedlać. Przygotowując się do jakiegokolwiek brandingu pierwszym pytaniem, które zadajemy brzmi - "Co mamy obrand'ować?" i to nie tylko w wymiarze fizycznym , ale i emocjonalnym. 

Pozwólcie, że zacytuję fragment popularnej definicji. "Marka [...] Traktowana jest jako rodzaj świadectwa: producent nie wstydzi się swego wyrobu, „podpisując” go, gwarantuje jego jakość. Stąd „marka” jest synonimem opinii. [...]  W tym przypadku produktem była Polska. Jaka jest dowiedzieliśmy się m.in. właśnie z komentarzy w sprawie loga. Zabita dechami, próżna, pyszna, rozrzutna, bezkarna, bezczelna i taka, na którą nie mamy wpływu. Z wyżebranymi autostradami, które od lat należą nam się jak psu buda i milionami wydawanymi na rzeczy, których nikt nie rozumie.

Nie chcemy tego słuchać? Może więc to jest moment, w którym powinniśmy zadać sobie pytanie czy nadal chcemy, aby Polska była traktowana jedynie jako rynek zbytu, hodowla siły nabywczej i roboczej, wylęgarnia głupoty i arena osobistych interesów urzędników i ludzi o całkowitym braku honoru, czy odwagi cywilnej w tym polityków?

Obawiam się moje drogie koleżanki i koledzy, że akurat w tym wyjątkowym przypadku zamiast organizować akcję wyboru tego, czy innego logo  powinniśmy najpierw zająć się znajdywaniem w sobie i rozpowszechnianiem wartości odpowiednich dla Polski: życzliwości, tolerancji, odwagi, radości, solidności, godności, uczciwości, pracowitości, wiedzy, uczynności, kultury, tradycji, skromności i niezłomności. 

Jeśli to nam się uda, każdy projekt loga będzie piękny. Trudne? Jasne, ale jak mówi inny slogan: Polska. Where the unbelievable happens.

 A wszystkim tym, których rozśmieszyły moje słowa i opinie tych, którzy przecież się "nie znają" dedykuję ostatnie słowa Horodniczego z  "Rewizora" Mikołaja Gogola....

... ale nie zacytuję ich - znajdźcie je sami.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Piotr Zajlich

Creative & Strategic Director w San Markos.

Ostatnie artykuły tego autoraSłabe baterie w iPhone. Samsung kontra Apple

Pamiętam taki żart z lat 80-tych, który dziś zaliczymy do kategorii tzw. sucharów, ale który doskonale ...

Kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje z Marcinem Prokopem

Już w poniedziałek, 6 marca br. rozpocznie się kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje pod hasłem ...

Łaciate wraca na ekrany i bilboardy!

Już od marca SM MLEKPOL wraca z dwiema kampaniami reklamowymi łaciatych wyrobów: mleka i serków ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 21:01:12]

CIEKAWEEE http://hewti.pl

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 20:59:15]

fajne

Można powiedzieć, że Lech Kaczyński nigdy nie był mistrzem photo opportunity - Wojciech Jabłoński, UW