Zamknij
Raporty

Sponsoring w sporcie 2009 - raport

Witold Sokołowski

Sponsoring w sporcie 2009 - raport

Mimo kryzysu gospodarczego, który spowodował m.in. duży spadek wydatków na reklamę konwencjonalną, rynek sponsoringu sportowego zachował tendencję wzrostową. Pozycję liderów zachowały Plus, Orlen, Orange oraz Lotos, które od lat wykorzystują  polski sport jako efektywną platformę komunikacji marki. Wzrasta rola Spółek Skarbu Państwa, które w ostatnim roku sprofesjonalizowały swoje działania sponsoringowe. Pewien wpływ miało na to rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa.

Rozgrywki sportowe cieszące się dużym zainteresowaniem transmitowały: Grupa Polsat oraz TVP, których produkty medialne wygenerowały największe wartości ekspozycji logotypów.
Media promowały także własne marki. Największą efektywnością wykazała się Wirtualna Polska.

Swoje pozycje utrzymali wieloletni organizatorzy wydarzeń sportowych. Tradycyjnie dobry wynik uzyskało organizowane przez Czesława Langa Tour de Pologne. Szeroko obecne w mediach były również: coroczny turniej tenisowy Warsaw Open oraz międzynarodowy mityng lekkoatletyczny Pedro's Cup.  Najważniejszymi wydarzeniami sportowym jesieni były: Eurobasket oraz Mistrzostwa Europy w Siatkówce Kobiet. Koszykówka, przez wiele lat transmitowana głównie w stacjach regionalnych, za sprawą Mistrzostw Europy, wróciła do grona najchętniej oglądanych dyscyplin sportowych.

 

Sponsoring w sporcie 2009 - raport

 

Gorsze wyniki zespołu BMW Sauber w roku 2009 spowodowały obniżenie wartości ekspozycji marek związanych z Robertem Kubicą. Wśród dyscyplin sportowych, tradycyjnie największe wartości dla sponsorów, mimo słabych wyników reprezentacji oraz klubów, wygenerowała piłka nożna.  Konsekwentnie prowadzone działania wokół PlusLigi, PlusLigi Kobiet i Reprezentacji po raz kolejny spowodowały, że sponsorzy siatkówki  zaliczają się do ścisłej czołówki na rynku sponsoringowym. Za sprawą sukcesów Justyny Kowalczyk oraz dobrych wyników Adama Małysza wysoką pozycję uzyskały sporty zimowe.

 

Sponsoring w sporcie 2009 - raport

 

W pierwszych miesiącach 2009 roku piłka ręczna, dzięki sukcesom drużyny Bogdana Wenty, stała się dyscypliną narodową. Mecze polskiej kadry na na mistrzostwach w Chorwacji cieszyły się kilkumilionową oglądalnością.

Łączną wartość ekspozycji sponsorów sportu w telewizji oszacowano na 1,74 mld zł co dało ok. 6 procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Swoje pozycje utrzymali też wieloletni gracze z obszaru event marketingu. Bardzo dobry wynik uzyskała organizowana od lat impreza Czesława Langa, Tour de Pologne. Bez medialnego echa nie pozostał coroczny turniej tenisowy Warsaw Open, Strauss Cafe Poland można juz uznać za potentata w imprezach lekkoatletycznych (międzynarodowe mityngi Pedro's Cup już od 5 lat).

Choć rozpatrując dynamikę wzrostu wartości sponsoringu w Polsce nie można mówić o spektakularnej zmianie, to stabilny wzrost w trudnych czasach można uznać za spory pozytyw. Fakt, że głównymi sponsorami polskiego sportu są największe polskie koncerny nie był bez znaczenia. Firmy te konsekwentnie, od kilku lat, promują się własnie w taki sposób. Ponadto spółki Skarbu Państwa od niedawna mają obowiązek zdać relację ze sprawności zarządzania publicznymi pieniędzmy także w obszarze sponsorowania sportu. Wydaje się, że ten swoisty przymus zachowania rozwagi, jak i pewna inercja, wynikająca z ustalania strategii na kilka lat do przodu, potwierdziły swoją skuteczność w czasach kryzysu. Spółki Skarbu Państwa w 2009 roku mediowo zyskały najwięcej.

Wśród dyscyplin tradycyjnie przewodziła piłka nożna, co w sytuacji słabych wyników reprezentacji, zamieszania z odwołaniem trenera i ogólnie złej atmosfery wokół PZPNu jest fenomenem. Mecze, jakiekolwiek by nie były, wciąż przyciągały dużą widownię. Sponsorzy reprezentacji, choć zyskiwali mediowo, jednocześnie podejmowali działania PRowe, mające na celu zwrócenie uwagi kibiców, że nie identyfikują się z Polskim Związkiem Piłki Nożnej. Do tradycji należy zaliczyć natomiast profesjonalizm w sponsoringu siatkówki. Konsekwentnie prowadzone działania wokół Plus Ligi, Plus Ligi Kobiet i Reprezentacji od kilku lat są wzorem do naśladowania. Tak samo było w minionym roku. Choć oglądalności poszczególnych meczów nie przebijają piłki nożnej, to jednak częstotliwość i dobra współpraca z mediami skutkują przekazem, który przynosi sponsorom wymierne korzyści. Marki sponsorujące siatkówkę to ścisła czołówka efektywności.

Sponsoring w sporcie 2009 - raport

Za sprawą Justyny Kowalczyk w 2009 roku uwaga mediów kierowana była w stronę narciarstwa klasycznego (główni beneficjenci - Farby Kabe, Lotos).  Rok 2009 to także czas sukcesu polskich szczypiornistów. Piłka ręczna w obliczu wyników drużyny Bogdana Wenty, podobnie jak wcześniej w przypadku skoków za sprawą Adama Małysza, wyrasta na narodową dyscyplinę. Mecze piłkarzy przyciągały rzesze widzów, którzy stykali się z PKO BP i Hummel'em, głównymi sponsorami reprezentacji na mistrzostwach w Chorwacji. PKO BP pod koniec roku został zastąpiony przez PGNiG. Na korzyści mediowe firma ta nie musiała długo czekać.

źródło: www.pentagon24.pl
 


Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

W T-Mobile wystarczy zadzwonić raz, by załatwić sprawę – nowa kampania reklamowa T-Mobile dla Firm

T-Mobile startuje z kampanią reklamową skierowaną do przedsiębiorców. Tym razem w roli głównej występuje Bogusław Linda. ...

NO-SPA już na Instagramie i Pintereście!

NO-SPA® dociera do swojej grupy docelowej nie tylko za pośrednictwem tradycyjnych środków przekazu. Z uwagi, iż ...

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Ruszyła kampania reklamowa Superpolisa.pl, platformy sprzedaży ubezpieczeń kilkunastu Towarzystw Ubezpieczeniowych dostępnej w trzech kanałach: internet, call ...