Zamknij
Wiedza PR - Teoria PR

Siła wizerunku czyli postrzeganie i jego kształtowanie

Małgorzata Gaborek, 2013-04-03 00:11:38

Wizerunek to temat niezwykle popularny w obecnych czasach, będący przedmiotem wielu dyskusji z jednej strony, o roli jaką pełni w codziennym funkcjonowaniu, z drugiej o byciu pochodną każdej naszej aktywności. O wizerunek dbają wszyscy, począwszy od polityków, przedsiębiorstwa, miasta po zwykłych ludzi. Każdy pracuje nad dobrym postrzeganiem siebie, starannie prezentując swój wygląd, zachowanie czy budując odpowiednie relacje z otoczeniem.

Pojęcie wizerunku nie jest niczym nowym, ale bez wątpienia w ostatnim czasie znacznie zyskało na sile. Na wizerunek składa się zarówno to co mówimy, robimy, jak i to, w jaki sposób prezentujemy swoją fizyczność. Wszystkie te obszary łączą się i przenikają tworząc jeden, spójny wizerunek człowieka, przedsiębiorstwa czy organizacji. To na ile ktoś ma pozytywny wizerunek, przekłada się na jego pozycję społeczną czy zawodową. Czyli na sposób postrzegania go przez otoczenie. Zatem każdemu zależy na jak najlepszym wizerunku jako specjalisty w swojej dziedzinie, ojca, matki, polityka, przedsiębiorcy czy po prostu obywatela.

Wizerunek czyli co?

Z czego wynika, dostrzegany każdego dnia, boom na temat wizerunku? Bez wątpienia wzrosła świadomość społeczna znaczenia wizerunku w prowadzeniu biznesu, uprawianiu polityki czy codziennym funkcjonowaniu. W podwójnej roli, bo z jednej strony jako stymulator, z drugiej efekt końcowy tej mody, występuje public relations. Spośród ponad 2000 definicji public relations jest również ta traktująca PR jako dbanie o wizerunek. Czymże jest zatem wizerunek? Słownik Języka Polskiego podaje dwie definicje wizerunku, jako: (1) czyjąś podobiznę na rysunku, obrazie, zdjęciu itp. oraz (2) sposób, w jaki dana osoba lub rzecz jest postrzegana i przedstawiana. Skupiając się na drugiej definicji widzimy kompilację kilku czynników wpływających na postrzeganie. Są to m. in.:

(1) fizyczność/kreacja

„Jak cię widzą tak cię piszą” – stare przysłowie, ale jakże aktualne. Z tej ponadczasowej rady korzystają wszyscy, począwszy od nas codziennie dokonujących porannych „obrządków”, po firmy starannie dobierające logotyp czy oprawę marketingową dla prowadzonej działalności. Jako przykłady mogą posłużyć również postacie ze świata polityki, które pojawiając się na scenie politycznej diametralnie zmieniały swój wygląd. Wszystko po to, aby mieć lepszy odbiór w społeczeństwie.

(2) zachowanie/działalność

Dobrej jakości produkty i usługi, wysokie kompetencje to determinanty dobrego wizerunku przedsiębiorstwa czy pracownika. Postawa adekwatna do roli społecznej, rodzinnej to baza dobrego postrzegania jako matki, ojca czy obywatela. To również relacje z innymi uczestnikami środowiska, w którym funkcjonujemy.

(3) poglądy/misja

Głoszone opinie, wyznawane idee pokazują kim jesteśmy, jaki mamy światopogląd. To również wyraz przynależności do określonej grupy społecznej czy sympatyzowania z konkretną opcją polityczną. W przypadku przedsiębiorstwa mowa o misji, jaką przyjmuje przedsiębiorstwo w swoim funkcjonowaniu, ideach które popiera oraz inicjatywach społecznych, w które się angażuje.

Poza sytuacjami, kiedy mamy tylko jedną, niepowtarzalną okazję na zrobienie wrażenia (np. rozmowa kwalifikacyjna), wizerunek kreowany jest każdego dnia, zarówno poprzez krytyczne działania, jak i mało znaczące epizody. Jest on pochodną nie tylko działań zaplanowanych, starannie wyreżyserowanych, ale przede wszystkim efektem naszej codziennej aktywności.

Kryzys wizerunkowy pochodną każdego kryzysu

Patrząc na wydarzenia dnia codziennego, każde działanie, czy to pozytywne czy negatywne, rozpatrywane jest w kategoriach wizerunkowych. Słyszymy o kiepskim bądź dobrym wizerunku polityka, firmy, organizacji, czy po prostu kolegi z pracy. Szeroko opisywane kryzysy w organizacjach, a każdy z nich, poza obszarem operacyjnym przedsiębiorstwa, traktowany jest jako kryzys wizerunkowy. Niedawny kryzys operacyjny w Alior Banku czy kryzys wizerunkowy Lance`a Armstronga, w wyniku którego nadszarpnięty został obraz całego świata sportu. W kategoriach porażki wizerunkowej rozpatrywana jest również wypowiedź Prezydenta Lecha Wałęsy nt. homoseksualistów. O ile łatwo jest naprawić błąd techniczny, zażegnać kryzys w produkcji to nieporównywalnie trudniej jest wyjść z impasu wizerunkowego.

Dlaczego wizerunek jest tak ważny?

Wizerunek determinuje nasze funkcjonowanie w otoczeniu i to zarówno osoby prywatnej, polityka, jak i przedsiębiorstwa. Z czego to wynika? Z sympatii i antypatii będących pochodną wizerunku. Jeśli ktoś ma dobry wizerunek oznacza to, że jest lubiany, jego działalność spotyka się z aprobatą, a postawa i głoszone poglądy, nie tylko zyskują uznanie, ale mogą również uchodzić za wzór do naśladowania. To powody, dla których kwestie wizerunkowe są tak istotne. Dla przedsiębiorstwa dobre postrzeganie to podstawa funkcjonowania. Tylko posiadając dobry wizerunek, będący efektem wysokiej jakości świadczonych usług czy dostarczanych produktów, poprawnych relacji z otoczeniem i zgodności działalności z powszechnie przyjętymi normami, jest ono w stanie osiągnąć sukces biznesowy. Tylko zgodna z prawem postawa społeczna, odpowiedni wygląd i zachowanie adekwatne do roli społecznej czy rodzinnej, pozwalają osobie fizycznej być dobrze postrzeganą przez otoczenie. Dobry wizerunek jest podstawą szacunku, uznania i innych cech pożądanych przez każdego, i to zarówno człowieka, jak i organizację.

Jednak dbając o swój wizerunek należy pamiętać, że nigdy nie będziemy pozytywnie postrzegani przez wszystkich. Wynika to z prawa do posiadania przez każdego człowieka własnych poglądów, gustów i hierarchii wyznawanych wartości, a także prawa do wyrażania opinii na temat innych.

Zdjęcie: Hunta / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Małgorzata Gaborek

PiaRowiec, z blisko 10-letnim stażem w inicjatywach wizerunkowych. Specjalizuje się w PR i IR spółek obecnych na rynku kapitałowym. Związana z jedną z instytucji finansowych. ...

Ostatnie artykuły tego autoraInformacją świat stoi .... ale PKP jednak leży

Zdezorientowani pasażerowie pociągu stojącego w „szczerym polu”, w głodzie i chłodzie czekają … sami nie wiedzą ...

W T-Mobile wystarczy zadzwonić raz, by załatwić sprawę – nowa kampania reklamowa T-Mobile dla Firm

T-Mobile startuje z kampanią reklamową skierowaną do przedsiębiorców. Tym razem w roli głównej występuje Bogusław Linda. ...

NO-SPA już na Instagramie i Pintereście!

NO-SPA® dociera do swojej grupy docelowej nie tylko za pośrednictwem tradycyjnych środków przekazu. Z uwagi, iż ...

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Ruszyła kampania reklamowa Superpolisa.pl, platformy sprzedaży ubezpieczeń kilkunastu Towarzystw Ubezpieczeniowych dostępnej w trzech kanałach: internet, call ...

,,Był rok 2009 czasem między-epoki. W polskiej polityce cza­sem pogarszania jej jakości i dominacji źle rozumianego PR" - Jerzy Nowakowski, Przewodnik Katolicki