Zamknij
Wiedza PR - Etyka PR

Opinia Rady Etyki PR w sprawie rankingu H&M

Witold Sokołowski, 2009-11-29 14:55:24

Opinia Rady Etyki PR w sprawie rankingu H&M

Rada Etyki Public Relations wydała opinię dotyczącą klienckiego rankingu agencji public relations opublikowanego na łamach miesięcznika Home&Market. Publikujemy jej treść:

1. Rada Etyki Public Relations – na wniosek agencji Neuron – zajęła się klienckim rankingiem agencji public relations, opublikowanym na łamach „Home&Market” (we współpracy z IAGE). REPR starannie i obiektywnie przeanalizowała sytuację, odnotowała stanowisko i publiczne wypowiedzi redakcji „Home&Market”, do której zwróciła się z prośbą o wyjaśnienia, a także prześledziła ożywioną dyskusję w polskim środowisku PR po ogłoszeniu rankingu oraz zasięgnęła opinii w związkach i stowarzyszeniach branżowych.

2. Tworzenie rankingów agencji PR i jakości świadczonych usług przez media, instytuty badawcze, stowarzyszenia zawodowe i ośrodki akademickie jest zasadne i potrzebne, gdyż poprawia konkurencyjność branży i podnosi standardy profesjonalne.

3. Zestawienia i rankingi w PR, szczególnie o charakterze jakościowym, oceniające usługi agencji PR, powinny opierać się na przejrzystej i poprawnej metodologii. Niezbędnym elementem takich rankingów jest oparcie się na opiniach klientów, gdyż to oni najlepiej znają jakość świadczonych usług.

4. W przeciwieństwie do testów konsumenckich produktów i towarów, prowadzonych często w laboratoriach i pracowniach instytutów naukowo-badawczych bez udziału użytkowników, nie można dokonać profesjonalnej oceny usług niematerialnych i doradczych bez opinii korzystających z tych usług (dotyczy to także usług PR), czyli klientów firm doradczych (i PR).

5. Fakty, oświadczenia i wypowiedzi przedstawione przez agencje PR, uwzględnione w rankingu „Home&Market”/IAGE, wskazują jednoznacznie, że klienci co najmniej kilku agencji PR ocenionych w rankingu nie byli ankietowani w sposób sugerowany przez „Home&Market”/IAGE, bądź w ogóle nie uczestniczyli w sondażu tych instytucji.

6. Oznacza to, że – zdaniem REPR – kliencki ranking agencji PR, opublikowany przez „Home&Market” we współpracy z IAGE, nie spełnia standardów profesjonalizmu i wymogów merytorycznych, stawianych przed badaniami jakościowymi – także w branży PR. Narusza przy tym zasady dobrych praktyk w biznesie, jest sprzeczny z etyką zawodową badacza opinii, a jego wartość merytoryczna jest wątpliwa.

7. Opinię tę wzmacniają wypowiedzi organizatorów rankingu „Home&Market”/IAGE, które w ogóle nie odnoszą się do kwestii merytorycznych i metodologicznych, a jedynie zawierają argumenty ad personam wobec firm kwestionujących rzetelność przeprowadzenia rankingu, ewentualnie służą wywieraniu nacisku na klientów wspomnianych firm PR.

8. „Home&Market” i IAGE, podobnie jak wszystkie media i instytuty badawcze, również przy rankingu agencji PR powinny dochować profesjonalizmu metodologicznego i dziennikarskiego, a także przestrzegać misji społecznej polegającej na pełnym i uczciwym informowaniu, zgodnym z prawem i z dobrymi obyczajami.

9. REPR oczekuje, że kolejne rankingi jakości usług agencji PR będą oparte na bardziej przejrzystych kryteriach metodologicznych i wyższych standardach badawczych, uwzględnią opinie środowiska PR i naukowców zajmujących się tą dziedziną.

10. Zdaniem REPR, rzetelne rankingi oceniające jakość usług PR (również ewentualne następne edycje rankingu „Home&Market”/IAGE) posłużą do podniesienia poziomu profesjonalizmu, przyniosą wymierne korzyści klientom i wzmocnią zasady etyki w polskim PR.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...