Zamknij
Raporty

Multiscreening – podzielność uwagi sprzyjająca reklamodawcom

Witold Sokołowski

Multiscreening, czyli zjawisko korzystania z wielu ekranów jednocześnie, dotyczy już blisko 70% użytkowników internetu. Głównym ekranem dzielonym z innymi wciąż pozostaje telewizor, jednak na znaczeniu coraz bardziej zyskują urządzenia mobilne. Kluczowe trendy w multiscreeningu oraz ich wpływ na działania reklamodawców prezentuje dom mediowy Mindshare Polska w swoim najnowszym badaniu.

Polscy internauci podczas oglądania telewizji najchętniej korzystają z telefonu komórkowego (48%) lub laptopa (43%). Na smartfonie najczęściej odwiedzają portale społecznościowe (21%) oraz przeglądają ogólne wiadomości w internecie (20%). W przypadku laptopa, korzystanie z social media schodzi na drugi plan, a bardziej powszechne są takie działania, jak sprawdzanie wiadomości (29%) oraz – co bardziej istotne z reklamowego punktu widzenia – wyszukiwanie różnego typu treści w internecie (26%).

– Zjawisko multiscreeningu nie rośnie już tak dynamicznie pod względem liczby internautów, których dotyczy, jednak częstotliwość i regularność korzystania z urządzeń w trybie wieloekranowym zyskuje na intensywności. Widoczny jest również wzrost znaczenia smartfonów w tym obszarze – w latach 2013–2014 na pierwszym miejscu plasowało się korzystanie z urządzeń w parze telewizor + laptop, a w tym momencie na prowadzenie wysuwa się telewizor i smartfon, co związane jest przede wszystkim z ciągle rosnącą penetracją smartfonów w Polsce. Coraz większa mobilność internautów także w ramach zjawiska multiscreeningu jest kolejnym argumentem dla reklamodawców, aby rozważyć i uwzględnić kanał mobile w swoich strategiach dotarcia do konsumentów – komentuje Karolina Chołuj, Director, Business Planning, Mindshare Polska.

Coraz częściej (39% badanych) zdarza się, że czynności wykonywane na „drugim” ekranie łączą się z treściami emitowanymi w TV. Zauważalne jest np. robienie zakupów przez internet w nawiązaniu do tego, co jest akurat prezentowane w telewizji czy komentowanie nadawanych treści w social media (27%). Już blisko co piąty badany szuka w sieci informacji o produktach, które właśnie zobaczył w reklamie.

Multiscreening jest zjawiskiem, które występuje najczęściej wśród osób młodych, do 24. roku życia. Ta grupa internautów jest bardziej otwarta na nowe rozwiązania oraz częściej niż starsi korzystają z portali społecznościowych (55%) i komunikatorów (49%) podczas oglądania telewizji.

Warto być na bieżąco

W ramach zrealizowanego projektu zbadane zostało także zjawisko shiftingu, które jest równie interesujące z punktu widzenia reklamodawców. Zwraca uwagę na potrzebę spójnej identyfikacji i komunikacji na różnych ekranach, w celu zwiększania wygody konsumenta i dopasowania swoich usług do tworzących się zwyczajów korzystania z poszczególnych ekranów. Shifting, czyli wykorzystywanie urządzeń jedno po drugim do tego samego celu dotyczy dzisiaj ponad połowy badanych (55%), a co trzeciemu internaucie zdarza się robić to regularnie. Zgodnie z oczekiwaniami, najczęściej wykorzystywanymi urządzeniami w ramach shiftingu są telefon i komputer. Z tego ostatniego w taki sposób korzysta ponad 20% internautów i występuje ono zarówno jako pierwsze, jak i kolejne urządzenie. Co ciekawe, smartfon/telefon komórkowy z kolei dla większości badanych (17%) jest drugim lub kolejnym urządzeniem.

– Multiscreening i shifting to zjawiska, które reklamodawcy z pewnością powinni dzisiaj brać pod uwagę tworząc strategie swoich marek, szczególnie ze względu na fakt, że stają się one coraz bardziej regularne i nieprzypadkowe. Wykorzystanie trendu wieloekranowości to szansa na zwiększanie okazji dotarcia do odbiorcy, ale także na zwielokrotnienie liczby kontaktów z nimi w sprzyjających okolicznościach. Wtedy ważne jest to, aby działania te były zaplanowane w synergii. Największy potencjał w ramach zjawiska mają naturalnie działania digital, w tym na urządzeniach mobilnych, nawiązujące do treści telewizyjnych, planowane na portalach horyzontalnych, szerokozasięgowych, w wyszukiwarkach, ale także serwisach społecznościowych. Shifting natomiast nabiera znaczenia przede wszystkim w kontekście rozwiązań technologicznych, umożliwiających komfortowe przechodzenie pomiędzy urządzeniami bez strat w postaci rozpoczętych, a nieukończonych procesów, konieczności ponownego wypełniania formularzy czy definiowania produktu – podsumowuje Karolina Chołuj.


Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...