Zamknij
PR w mediach

Media – komunikator vs manipulator

Natalia Zakolska, 2014-07-02 23:59:14

Media – komunikator vs manipulator

PRL. Partia PZPR przewodniczy działalności prasowej, która poddawana była kontroli i cenzurze politycznej. Dzisiaj, w XXI wieku mamy wolność słowa, wolność prasy. Ale czy na pewno?

Niewątpliwie media są komunikatorem między władzą a społeczeństwem. Utożsamiane są z tzw. czwartą władzą, która powinna kontrolować poczynania polityków. W rzeczywistości bliżej im do sprawozdawcy relacjonującego utarczki między działaczami, niż do instytucji pilnującej społecznego porządku. O ile media publiczne (przynajmniej z założenia) są bezstronne i obiektywne, tak media prywatne mają prawo do pełnej dowolności ideologicznej. Nie będę ich oceniać z perspektywy dobrego czy złego wyboru. Niemniej, nie ulega wątpliwości, że osoby publiczne umyślnie dbają o relacje z mediami. Zdarza się także, że dysponują prywatnymi stacjami radiowymi propagując określone ugrupowania polityczne. Tym samym kształtują medialne wizerunki swoich ulubieńców, a co za tym idzie społeczno-polityczne preferencje słuchaczy.

Czy zatem gwiazdą może zostać jednostka o spokojnym usposobieniu, która nie ma „parcia na szkło”? Pewnie tak, jednak ma zdecydowanie trudniejszą drogę do przebycia od medialnych, przebojowych osobowości mających poparcie w środkach masowego przekazu. Społeczeństwo komercyjne obdarza sympatią i zaufaniem postacie obecne w mediach, przedstawione z zachowaniem estetyki i radosnego usposobienia. Na dalszy plan schodzi rzeczywista wiedza czy umiejętności. Jest medialna kreacja komunikowana społeczeństwu, które chętnie poddaje się odbieranemu, nieraz zmanipulowanemu obrazowi.

Zdjęcie: GeoM / photoxpress.com.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Natalia Zakolska

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...

Nie ulegajmy przedwcześnie proroctwom, że social media wywrócą całkowicie zasady komunikacji - Jacek Gadzinowski