Zamknij
Wywiady

Mądry CSR to także zyski - Maciej Bednarczyk, TelePolska

Gabriela Jatkowska, 2011-07-03 21:33:34

W Polsce 2010 rok to tak naprawdę największy rozkwit CSR i zdawałoby się, że zajmą się nią więksi gracze. Niektórzy przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw uważają, że są po prostu za maili na taką grę. Pańska firma jest małą firmą, a mimo to gra. Dlaczego?

Generalnie MŚP, zwłaszcza w Polsce i jeszcze w dobie kryzysu, koncentrują się w dużej mierze na przetrwaniu. Nie mają nadmiaru wolnych środków, a sprowadzając CSR do filantropii widzą go jako koszt. Koszt, który wypada ponieść, ale który z drugiej strony „boli”, bo zmniejsza zyski. Bycie odpowiedzialnym ALBO zyski. Tymczasem  warto zamienić zabójcze „albo” na kreatywne „i”, czyli  znaleźć swój unikalny model biznesowy, w którym będą zyski „i” społeczna odpowiedzialność idące w parze.

Grunt to przełamać stereotyp mówiący o tym, że CSR to koszty. Mądry CSR to zyski. Firmy działają dla zysku, ale to nie wyklucza zaangażowania społecznego, a wręcz odwrotnie. To właśnie element społeczny sprawia, że nie jesteśmy jednym z wielu operatorów telekomunikacyjnych. Jesteśmy inni, wyróżniamy się. Innowacyjne myślenie nie jest zarezerwowane dla dużych i zwłaszcza międzynarodowych korporacji. Choć oczywiście mają więcej wolnych środków na eksperymentowanie, to właśnie małe firmy ze względu na ograniczoność zasobów nie mogą sobie pozwolić na nietrafione pomysły. Ich strategie bywają bardziej innowacyjne, szybciej potrafią się zmieniać, wyróżnić. Trzeba mieć pomysł i być konsekwentnym w jego realizacji. Duże firmy nie mają monopolu na innowacyjne podejście, a małe, ale za to bardzo liczne firmy, mogą mieć bardzo duży wpływ na to, co dzieje się w naszym otoczeniu.

Ważnym wydarzeniem w polskim CSR było opublikowanie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raportu o CSR w Polsce. Spośród rekordowej liczby firm Pańska firma także się tam znalazła. Mimo iż liczy zaledwie 20 pracowników. Jak udało się to, czego nie zdołały osiągnąć niektóre dużo większe korporacje?

Tak jak już wspomniałem – liczy się przede wszystkim innowacyjne podejście i dobry pomysł. Nasz projekt jest jedynym tego typu na rynku telefonii stacjonarnej. Kiedy rozpoczynamy współpracę z daną organizacją pożytku publicznego informujemy szczegółowo naszych pracowników o problematyce i zakresie działań tejże organizacji – to pozwala na poznanie określonych problemów społecznych, nierzadko też zmianę świadomości i większe zaangażowanie w realizowane działanie. Mała firma to także bezpośredni kontakt z pracownikami i dzielenie się swoimi pomysłami i spostrzeżeniami.

W jaki sposób realizowany jest projekt SOT (Społeczny Operator Telekomunikacyjny), w oparciu o który realizujecie CSR w firmie?

Jesteśmy operatorem telefonii stacjonarnej, od czerwca ubiegłego roku realizujemy projekt Społeczny Operator Telekomunikacyjny. W ramach tego projektu tworzone są plany taryfowe, z których część środków kierowana jest na wsparcie wybranych fundacji – dokładnie są to 2 zł od każdego abonamentu telefonicznego i 2% wartości wykonanych połączeń. Wszyscy nasi abonenci co miesiąc wraz z fakturą otrzymują informacje o wysokości przekazanego na rzecz wybranej organizacji wsparcia. Informacje o wysokości przekazanego wsparcia przesyłamy również w comiesięcznych raportach do fundacji i stowarzyszeń. Potencjalny abonent może samodzielnie wybrać organizację, którą chciałby co miesiąc wspierać. W SOT właśnie element społeczny stanowi fundament strategii: im większe zyski, tym bardziej korzysta na tym i firma i jej otoczenie (a nie „albo”).

Jaka jest wasza motywacja w zaangażowanie społeczne, skąd się bierze i przede wszystkim – w jakich konkretnie działaniach się przejawia? Współpracujecie z organizacjami non-profit?

Każda firma powinna dojrzeć do etapu, w którym podjęta zostaje decyzja o zaangażowaniu w działania z zakresu CSR. To jest warunek konieczny, podobnie jak uświadomienie sobie, że wśród nas są ludzie, którzy potrzebują naszej pomocy i zrozumienia, a jako firma rozwijająca się i zdobywająca nowych klientów możemy przekazać, przy wsparciu naszych abonentów, środki na cele statutowe organizacji. Chcemy bowiem dzielić się naszym sukcesem. W naszym przypadku wszystko to odbywa się w ramach projektu Społeczny Operator Telekomunikacyjny. Współpracujemy z organizacjami non-profit. W chwili obecnej wspieramy 6 stowarzyszeń i fundacji. Poza comiesięcznym wsparciem z rachunków telefonicznych wspieramy naszych partnerów również w prowadzonych przez nich kampaniach społecznych. Wsparliśmy Fundację GAJUSZ w realizacji kampanii zachęcającej do przekazywania 1% podatku na rzecz małych podopiecznych Fundacji. Zakres działań naszych partnerów skupiony jest przede wszystkim na udzielaniu pomocy na rzecz dzieci, młodzieży i osób młodych. Bierzemy również udział np. w przygotowywaniu paczek świątecznych dla dzieci, zakupie specjalistycznego sprzętu technicznego i medycznego, czy, jako wolontariusze, przy organizacji imprez sportowych dla podopiecznych fundacji.

Czy w tak niewielkiej firmie jak Pańska realizacja idei CSR jest większym wyzwaniem aniżeli realizacja tego typu projektów w większych firmach?

Niekoniecznie. Wszyscy nasi pracownicy mają ze sobą bezpośredni kontakt, a w takich warunkach wymiana myśli, spostrzeżeń i pomysłów jest dużo łatwiejsza niż w rozbudowanej administracyjnie i biurokratycznie korporacji. Łatwiej również o zaangażowanie pracowników i skupienie ich wokół jednej, pozytywnej idei, jaką są działania z zakresu CSR.

Czy jako firma CSR możecie konkurować z dużymi korporacjami w tym zakresie?

Na pewno nie zamierzamy konkurować z dużymi korporacjami. Uważamy bowiem, że idea CSR tkwi nie we wzajemnej konkurencji, a w wykreowaniu dobrego pomysłu, który w jak najbardziej efektywny sposób przełoży się na pomoc na rzecz najbardziej potrzebujących.

Niektórzy twierdzą, że działania w obszarze CSR to taki nowocześniejszy PR mający rozsławiać dobre imię danej firmy poprzez nagłaśnianie działań, nazwijmy je, filantropijnych. Wielu Polaków uważa, że firmy wydają więcej na rozgłos swojego zaangażowania społecznego niż na same działania. Czy tak jest w istocie?

W związku z rozpowszechnieniem idei CSR coraz więcej ośrodków badawczych przeprowadza wśród Polaków ankiety na temat wspierania przez biznes inicjatyw społecznych, filantropijnych. Faktycznie, w naszym kraju poziom poparcia dla tego typu działań jest niższy, niż w Europie Zachodniej, ale z roku na rok poparcie to jednak rośnie. Pamiętajmy, że sygnalizowanie opinii publicznej o korzyściach płynących z tego typu inicjatyw wpływa na zmianę postaw i zachowań ludzi. Coraz więcej osób świadomie, w swoich rocznych zeznaniach podatkowych, deklaruje przekazanie 1% na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego. Najważniejsze, aby inicjatywa, projekt pomocowy miał jak najprostszą mechanikę – taką, aby wszystkie osoby zainteresowane przystąpieniem do niego rozumiały sposób przekazywania wsparcia. Tak jak ma to miejsce w przypadku naszego projektu. Myślę, że dużo więcej osób wspierałoby akcje dobroczynne, gdyby rozumiało właśnie sposób ich funkcjonowania.

Jakie są Pańskie oraz całego zespołu plany w tej dziedzinie na najbliższą przyszłość?

Zamierzamy w dalszym ciągu realizować wyzwanie, jakim jest działalność w zakresie CSR, pamiętając o tym, że wymaga ona wytrwałości i systematyczności. Wierzymy, że długofalowe działanie przynosi lepsze rezultaty niż jednorazowa pomoc. Chcemy zaangażować jak najwięcej osób w działania prospołeczne, bowiem, jak powiedział Aleksander Kamiński: „Nie tym jest wart człowiek, co przemyślał i przeżył, ale co zrobił dobrego na świecie”.

Maciej Bednarczyk, Prezes Zarządu TelePolska Sp. z o.o - związany ze spółką od połowy 2008 r., kiedy to objął stanowisko Dyrektora Sprzedaży i był odpowiedzialny za budowę działu handlowego. Od września 2009 r. pełni stanowisko Prezesa Zarządu. Jest absolwentem kierunku Finanse i Bankowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Rozpoczął swoją karierę zawodową w Pepsi-Cola General Bottlers Sp. z o.o. W latach 1998-2005 zajmował się analizą sprzedaży, rozwojem rynku hurtowego i rynku kluczowych klientów. Od maja 2005 r. kontynuował swoją karierę w dziale sprzedaży Henkel Polska Sp. z o.o.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
1
komentarzy
  1. Max Gogniti   2012-04-27 12:35:01

    TELE POLSKA to banda oszukująca ludzi! Zobaczcie jak oni to robią: http://www.youtube.com/watch?v=peO0KU8wXEs

Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Gabriela Jatkowska

Dziennikarka zajmująca się tematyką sportową, turystyczną, społeczną. Od niedawna także PR – em. Związana na stałe z Brytyjsko Polską Izbą Handlową. Kocha Londyn i kulturę angielską. ...

W T-Mobile wystarczy zadzwonić raz, by załatwić sprawę – nowa kampania reklamowa T-Mobile dla Firm

T-Mobile startuje z kampanią reklamową skierowaną do przedsiębiorców. Tym razem w roli głównej występuje Bogusław Linda. ...

NO-SPA już na Instagramie i Pintereście!

NO-SPA® dociera do swojej grupy docelowej nie tylko za pośrednictwem tradycyjnych środków przekazu. Z uwagi, iż ...

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Ruszyła kampania reklamowa Superpolisa.pl, platformy sprzedaży ubezpieczeń kilkunastu Towarzystw Ubezpieczeniowych dostępnej w trzech kanałach: internet, call ...