Zamknij
Recenzje

Kto pisze książki o reklamie?

Aneta Pawłowska, 2012-01-17 10:52:59

Poniżej krótkie zestawienie inspirujących lektur traktujących o reklamie, jej działaniu o konstruowaniu przekazów, nie tylko wizualnych. Warto je przejrzeć, ponieważ pełne są przydanych wskazówek dotyczących też spraw pozornie nieważnych, ale mogących zadecydować o sukcesie tego, co staramy się stworzyć, aby zainteresować odbiorcę produktem czy usługą, umocnić markę, przedstawić publiczności nowy produkt. Nie zawszą są to publikacje najnowsze, jednak nie tracące na aktualności. Podane w zwięzły sposób informacje, definicje i wskazówki z zakresu planowania, kreowania i realizacji projektów reklamowych nie tracą na aktualności mimo upływu lat.

„Kreatywna reklama” Ken Burtenshaw, Nik Mahon, Caroline Barfoot

Troje autorów przygotowało ciekawy przegląd przykładów zastosowania bez wątpienia kreatywnych możliwości grafiki, słowa i dźwięku w mediach do prezentacji przekazu reklamowego. Przykłady głównie zagraniczne, ale bardzo zróżnicowane – od reklam piwa poprzez tytuły prasowe po kampanie społeczne.

Kreatywna reklama to reklama nienachalna, ale intrygująca i nie pozwalająca przejść koło siebie obojętnie. Niezależnie od tego, czy jest umieszczona na miejskim autobusie, ścianie budynku czy podkładce do piwa. Porcja kreatywnych przykładów autorstwa praktyków – Kena Burtenshawa, Nika Mahona i Caroline Barfoot. Czytelnik jest prowadzony kolejno przez etapy realizacji kampanii reklamowej – planowanie, projektowanie, realizację. W książce znaleźć można też zachętę do kreatywności – krótkie zadania i zarazem pomocne ćwiczenia.

„Komunikacja wizualna” Bo Bergstroma

Jak zachwala wydawca – „inspirujący przewodnik po świecie komunikacji w środkach masowego przekazu”.

Bergstrom zwraca szczególna uwagę na komunikację wizualną, która znajduje swoje miejsce zarówno w projektowaniu, jak i w późniejszej prezentacji produktu. W „Komunikacji wizualnej” można znaleźć praktyczne wskazówki na temat konstrukcji przekazu opartego o obraz. Poza tym wiele podpowiedzi na temat zastosowania typografii, elementów działających na emocje odbiorcy oraz metaforycznych środków przekazu tym razem nie w liryce, ale w obrazie.

„Strategia skutecznej reklamy marki, produktów i usług” Agnieszki Dejnakiej

Kolejna przyjemna lektura, w której autorka charakteryzuje formy reklamy punktując ich wady i zalety oraz podając przykłady. Dejnaka w przystępny sposób wyjaśnia w kontekście reklamy kiedy, co i dlaczego, a także co dzięki temu można osiągnąć. Zwraca uwagę na odpowiedni dobór projektu reklamy i mediów do poszczególnych produktów i usług, co w niektórych przypadkach jest działaniem wyjątkowo skomplikowanym.

„Product placement” według Adama Czarneckiego

Jak podaje sam autor w podtytule swojego opracowania – „niekonwencjonalny sposób promocji”. Niekonwencjonalny jednak coraz mniej, a coraz bardziej popularny. Odbiorca – widz, czytelnik i słuchacz są już zmęczeni nieustanną reklamą, która przerywa oglądanie ulubionego serialu, słuchanie muzyki czy czytanie codziennych wiadomości w prasie.

Czarnecki pisze zwięźle i treściwie. Charakteryzuje product placement, podaje przykłady, które być może już odległe w czasie, budzą zdziwienie, że już wtedy – a właściwie zaledwie kilka lat temu, stosowano product placement.Czarnecki zwraca uwagę, na zasady działania product placement i na to, co daje przewagę tej formie promocji nad reklamą w mediach tradycyjnych. Warto przyjrzeć się temu bliżej.

„Reklama” Jacka Kalla

Tytuł prosty, a całość jakże rozległa. Jacek Kall charakteryzuje strategię reklamy, prowadząc czytelnika przez etap poszukiwania interesujących dla odbiorcy informacji, podpowiada co i jak obiecać w reklamie, jak przygotować plan mediów oraz jakie koszty przeznaczyć na reklamę. Zwłaszcza interesujące i przydatne są informacje na temat kwestii finansowych w reklamie, które wcale nie są takie oczywiste jak może się wydawać po przeczytaniu cennika zamieszczonego na stronie internetowej.

„Reklama” Jacka Kalla jest przydatna w praktyce – szczegółowa charakterystyka mediów, w których może być eksponowany przekaz reklamowy pomocna będzie w ich późniejszym wyborze, kiedy koncepcja kreatywna znajdzie się na etapie wdrażania. Co ważne, Kall zwraca uwagę na możliwości testowania reklamy oraz sprawdzenia jej skuteczności.

„Psychologiczne mechanizmy reklamy” Dariusz Dolińskiego

Na koniec tego zestawienia – kilka aspektów bardziej teoretycznych, jednak bez których nie może być mowy o praktyce efektywnej i skutecznej, czyli psychologia reklamy podana w sposób przydatny i przystępny przez prof. Dolińskiego.

Książka jest pełna anegdot, nawet można pokusić się o stwierdzenie, że napisana została językiem barwnym. Tutaj mamy nieświadome, podświadome, często niezauważane albo wręcz lekceważone mechanizmy psychologiczne, które sprawiają, że reklama wydaje się atrakcyjna i robi wrażenie na odbiorcach. Zachowania konsumenckie będące efektem takiego czy innego zabiegu reklamowego są szczegółowo wypunktowane.

Zdjęcie: Paul Moore / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Aneta Pawłowska

Kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje z Marcinem Prokopem

Już w poniedziałek, 6 marca br. rozpocznie się kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje pod hasłem ...

Łaciate wraca na ekrany i bilboardy!

Już od marca SM MLEKPOL wraca z dwiema kampaniami reklamowymi łaciatych wyrobów: mleka i serków ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 21:01:12]

CIEKAWEEE http://hewti.pl

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 20:59:15]

fajne