Zamknij
Raporty

Kościoł w Internecie

Witold Sokołowski

Polskie strony religijne czyta w Sieci ponad 2 mln osób. Miesięcznie spędzają oni na stronach chrześcijańskich 800 tys. godzin dokonując 44 mln odsłon. Wczoraj zaprezentowano najnowsze badania statystyczne.

Wyniki Megapanel PBI/Gemius wskazują, że liczba internautów w Polsce systematycznie rośnie. Na przestrzeni roku (listopad 2008 – listopad 2009) przybyło ich ponad 1,5 mln. Użytkownicy sieci wykonują miesięcznie 45 mld odsłon, spędzając w internecie przeciętnie 49 godzin miesięcznie. Przyglądając się zainteresowaniu witrynami religijnymi PBI podaje, że 13% internautów odwiedza witryny o tematyce chrześcijańskiej. W skali roku liczba internautów zaglądających do sieci w tym celu wzrosła o 31% Łącznie miesięcznie spędzają oni na witrynach religijnych ponad 800 tys. godzin, wykonując 44 mln odsłon. Serwisy społecznościowe stanowią dla Kościoła szansę na nowy dialog ze współczesnym człowiekiem. Przykład dał Watykan rozpoczynając pracę serwisami YouTube i Facebook. Benedykt XVI wyraźnie naucza o potrzebie ewangelizacji „cyfrowego kontynentu”.

Duszpasterstwo w Internecie przestaje być hobby grupki zapaleńców. Niektórzy duchowni już teraz aktywnie uczestniczą w forach dyskusyjnych, mają własne blogi i redagują hasła do Wikipedii. Najistotniejszą sprawą jest teraz edukowanie innych  - księży trzeba nauczyć, jak korzystać z nowych możliwości oferowanych prze serwisy społecznościowe. Kościół dostrzega też strony ujemne Web 2.0. Problemem często są jałowe i długie dyskusje, zagłuszanie jednych przez drugich oraz marnowanie czasu. Dobre strony Internetu społecznościowego dają jednak wiele szans prowadzenia dialogu na wzór św. Pawła na greckim Areopagu. Internet społecznościowy to drugi krok Kościoła w Sieci. PBI przedstawiło kim są odwiedzający serwisy religijne. Jak wynika z badań tej firmy serwisy religijne odwiedzają w nieco większym stopniu kobiety (57%), niż mężczyźni (43%). To niewielka nadreprezentacja kobiet w stosunku do wszystkich użytkowników internetu, gdzie procent internautów – kobiet oraz mężczyzn –  rozkłada się po równo.

 

Drugi krok Kościoła w Internecie

 

Największą grupę użytkowników (29%) serwisów religijnych stanowią osoby w wieku 15-24 lata. Jedna czwarta internautów w wieku 24-35 lat tworzy drugą pod względem wielkości grupę. Nadreprezentacja w stosunku do wszystkich internautów widoczna jest w grupie wiekowej: 15-24 oraz 35-44 lata, natomiast osoby w wieku 7-14 oraz 25-34 rzadziej odwiedzają strony związane z religią. Kolejno - pod względem wykształcenia zawodowego - użytkownicy witryn chrześcijańskich to osoby z wykształceniem: średnim – 34%, podstawowym – 31%, wyższym – 23% i zawodowym – 12% Najliczniejszą grupę użytkowników chrześcijańskich serwisów stanowią mieszkańcy wsi – 29% Pokrywa się to niemalże identycznie z poziomem zainteresowania tego typu treściami pozostałych użytkowników internetu (30%). Mieszkańcy małych miast liczących 20-100 tysięcy osób częściej niż pozostali internauci korzystają ze stron www o tematyce religijnej.

Kościoł w Internecie

PBI (Polskie Badania Internetu) po raz pierwszy zaprezentowały badania religijnego Internetu na tak wielką skalę. Najczęściej odwiedzanymi witrynami w Polsce są:

Informacje o tym i innych badaniach są dostępne pod adresem www.pbi.org.pl.


Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

W T-Mobile wystarczy zadzwonić raz, by załatwić sprawę – nowa kampania reklamowa T-Mobile dla Firm

T-Mobile startuje z kampanią reklamową skierowaną do przedsiębiorców. Tym razem w roli głównej występuje Bogusław Linda. ...

NO-SPA już na Instagramie i Pintereście!

NO-SPA® dociera do swojej grupy docelowej nie tylko za pośrednictwem tradycyjnych środków przekazu. Z uwagi, iż ...

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Ruszyła kampania reklamowa Superpolisa.pl, platformy sprzedaży ubezpieczeń kilkunastu Towarzystw Ubezpieczeniowych dostępnej w trzech kanałach: internet, call ...