Zamknij
PR w mediach

Komentarz Sebastiana Hejnowskiego do wyborów prezydenckich

Sebastian Hejnowski, 2015-05-26 01:20:55

To były jedne z najciekawszych wyborów w ostatnich latach w Polsce. Dobitnie pokazały, że zmiana pokoleniowa, która odświeżyła strukturę wyborców w Polsce, wymaga nowego podejścia i innego, niż znanego nam do tej pory języka debaty politycznej.

Osoby urodzone po 1989 r., a były to dla nich jedne z pierwszych wyborów, to pokolenie dla którego takie wartości jak wolność, demokracja, wolnych rynek, otwarte granice są dniem powszednim. Ich dzisiejsze postawy nie wynikają z pamiętanej przez ich rodziców walki o wolność, tylko z chęci do życia pomiędzy pracą i domem, możliwościami, jakie daje im otwarty świat. Patrząc na statystyki wyborcze zarówno pierwszej, jak i drugiej tury, to w dużej mierze ich głosy zdecydowały o rozstrzygnięciu wyborów na korzyść Andrzeja Dudy. Wyciągnąć można dwa wnioski. Po pierwsze, nowe pokolenie wyborców wymaga przede wszystkim dostrzeżenia ich codziennych problemów, spraw do załatwienia i dialogu. Wielu kandydatów, praktycznie z wyłączeniem Dudy i Kukiza, nie poświeciło sprawom najmłodszych tak wiele czasu i energii, jak Ci dwaj pretendenci do urzędu prezydenckiego. To rosnąca grupa społeczna, o którą upomnieli i z którą na bieżąco rozmawiali tylko nieliczni. Postawili na dialog, dotarcie bezpośrednie i tym wygrali.

Po drugie, sprawdziła się pewna obowiązująca przed konklawe maksyma, która mówi, że pewniacy wychodzą jednak w purpurze. Sztab Komorowskiego, który wierzył w sondaże popularności przed startem kampanii nie dopuszczał głosu, który sugerował możliwą klęskę. Wystawienie kandydatów, którzy nie byli liderami partii, miało właśnie takie znaczenie. Zdecydowana większość sił politycznych liczyła się z wygraną ustępującego dziś Prezydenta w cuglach jeszcze w pierwszej turze. Dopiero 10 maja nastąpiło otrzeźwienie, akcja-mobilizacja i zmiana podejścia. To jednak nie wystarczyło, by wygrać wybory. Nie pomogła codzienna obecność we wszystkich mediach, nawet w talk-show Kuby Wojewódzkiego. Ostrzejszy język kampanii oraz straszenie PiSem nie przekonało tych najmłodszych, ponieważ oni nie pamiętają IV RP i wszystkich tych wydarzeń, które miały miejsce ponad 8 lat temu. Upomniał się za to o nich, dostosował do nich język oraz sposób rozmowy i tym wygrał wybory kandydat PiSu. Okazuje się, że głosowali na niego nie tylko sami wyborcy tej partii, jak miało to miejsce w poprzednich latach, kiedy na liderów tej formacji głosował tylko i wyłącznie jej żelazny elektorat. Przykładem takiego nowego podejścia, otwarcia się na nowych wyborców i pokolenia, bliskości z potencjalnym elektoratem może być fakt, że w powyborczy poniedziałek prezydent-elekt pojawił się w centrum Warszawy i częstował korzystających z metra kawą.

Co do obietnic wyborczych, to wszystkie złożone deklaracje wyborcze będą zweryfikowane w nadchodzącej pięciolatce. Nowy Prezydent musi mieć na uwadze, że młode pokolenia będą o tych obietnicach pamiętać i wraz z nowymi, wchodzącymi na polityczny rynek wyborcami rozliczą z nich przy urnach.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Sebastian Hejnowski

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...

Jest w naszej fascynacji doradcami polityków - zwanych PR-owcami lub spin doktorami - coś perwersyjnego - Michał Karnowski, Polska The Times