Zamknij
Wiedza PR - Teoria PR

Kluczowe trendy PR w pigułce

Ewa Lis, 2012-04-17 03:55:52

Nowe technologie w zawrotnym tempie zmieniły środowisko mediów oraz branżę PR, która przechodzi stopniowo w nowy wymiar komunikacji. Błyskawicznie rozwinęły się nowe media, a za nimi od razu zmieniły zachowania konsumentów. Dzięki temu komunikacja marketingowa nigdy nie będzie nudna, a specjaliści od PR mogą zmierzyć się z nowymi , ciekawszymi trendami w komunikacji marek i korporacji.

Komunikacja prowadzona niegdyś wyłącznie przez prasę tradycyjną stała się bardzo ograniczona. Sprawiło to, iż historia związana z marką (PR story) przedstawiona w relacjach prasowych miała swój zamknięty cykl - początek i koniec. Nie mogła zostać zmieniona czy uzupełniona w czasie rzeczywistym, co niewątpliwie mogłoby zmienić jej wydźwięk.

Jednakże prasa drukowana dostrzegła swoje ograniczenia, ale także i potencjał nowych mediów, czy technologii mobilnych. Komunikacja online rozwinęła się na tyle dynamicznie i naturalnie, iż stała się nieodłącznie nową formą pracy dziennikarzy, pozwalając na natychmiastową interakcję i większe zaangażowanie czytelników. Historie i relacje zyskały możliwość relacjonowania i tworzenia w czasie rzeczywistym i stały się bardziej kompletne.

Konsumpcja mediów dziś została niewątpliwie zdominowana przez internet, media społecznościowe i aplikacje mobilne. Wraz z rozwojem nowych technologii - smartfonów, tabletów, czy Smart TV oraz dedykowanych aplikacji ewoluował także kierunek komunikacji. Konsument coraz częściej przestaje szukać newsów. Obecnie newsy schodzą na bieżąco do konsumenta 24 godziny na dobę bez jego aktywnego udziału.

Zmienił się także styl życia, a za nim nieodwracalnie sposób komunikowania, przez co możemy obserwować rozwój nowych trendów w komunikacji PR.

Trend #1 Komunikacja marek i korporacji dominuje w sferze „on line”. Zaakceptuj to.

Wraz ze zmianą miejsca komunikacji, zmienia się rola specjalistów od PR, którzy koncentrując się na najbardziej wpływowych grupach w sieci, liderach opinii, zachęcają ich do ujawniania pozytywnych historii związanych z marką oraz dzielenia się nimi z przyjaciółmi oraz pozostałymi grupami wpływu. Jak potwierdzają badania marketingowe, rekomendacje konsumenckie i historie zaczerpnięte od znajomych i przyjaciół są bardziej wiarygodne oraz stają się finalnym motywatorem do sięgnięcia po produkty czy usługi danej marki.

Obecnie marki kreowane są już nie tylko przez działy PR czy agencje marketingowe, ale także przez samych Konsumentów, ich przyjaciół oraz społeczności internetowe. Dlatego zaangażowanie ich we współtworzenie historii z marką (Brand story), a następnie zachęcenie do dzielenia się z innymi w internecie, pokazuje autentyczny wizerunek firmy. Wiele korporacji również w Polsce ma już za sobą kampanie z udziałem zaangażowanych konsumentów, bloggerów czy pracowników wewnętrznych działów.

Trend #2 Historie tworzą zwykli ludzie. Zaangażuj ich

Obecny trend w komunikacji pokazuje, iż specjaliści od PR dostrzegli potencjał jaki tkwi w samych konsumentach jako twórcach i jeśli trafią na coś ciekawego, co konsumenci wykreowali, angażują ich jeszcze bardziej w tworzenie marki i historii wokół niej. Tego typu podejście gwarantuje większą wiarygodność i autentyczność przekazu niż oficjalna komunikacja korporacyjna.

Doskonałym wsparciem przy tworzeniu angażujących historii dla marki jest tzw. Brand Journalism, który może stanowić część strategii Content Marketingu w firmie. Jego przewaga tkwi w tonie i wydźwięku komunikacji, gdyż tworzy i prezentuje historie podkreślając ich neutralny ton, tym samym budując wiarygodność i większe zaufanie do marek.

Wydźwięk ten nie będzie nachalnie faworyzował marki, ani promował jej w sposób bezpośredni, zrażający odbiorców. A wręcz przeciwnie, jest sposobem na zbudowanie pozytywnych emocji wokół marki i wciągnięcie konsumentów w jej świat, który znacznie bardziej może ich zafascynować.

Inspiracji do stworzenia Brand stories może być wiele, poczynając od sposobów budowania przywództwa w branży, trendów, czy nietypowych wydarzeń, aktywacji z udziałem marki. Jednakże kluczowym aspektem w PR pozostaje nadal potencjał newsowości i unikalności historii dla mediów. Należy pamiętać, iż ekspozycja marki w mediach zasięgowych jak TV ma cały czas ogromne znaczenie dla marketerów.

zobacz zdjęcia

Strona 1 z 3 1 2 3 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Ewa Lis

PR Manager w LG Electronics Polska odpowiedzialna za komunikację firmy w zakresie Brand i Corporate PR. Absolwentka Marketingu Medialnego i PR na Uniwersytecie Warszawskim, Zarządzania Marką ...

W T-Mobile wystarczy zadzwonić raz, by załatwić sprawę – nowa kampania reklamowa T-Mobile dla Firm

T-Mobile startuje z kampanią reklamową skierowaną do przedsiębiorców. Tym razem w roli głównej występuje Bogusław Linda. ...

NO-SPA już na Instagramie i Pintereście!

NO-SPA® dociera do swojej grupy docelowej nie tylko za pośrednictwem tradycyjnych środków przekazu. Z uwagi, iż ...

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Ruszyła kampania reklamowa Superpolisa.pl, platformy sprzedaży ubezpieczeń kilkunastu Towarzystw Ubezpieczeniowych dostępnej w trzech kanałach: internet, call ...

,,Był rok 2009 czasem między-epoki. W polskiej polityce cza­sem pogarszania jej jakości i dominacji źle rozumianego PR" - Jerzy Nowakowski, Przewodnik Katolicki