Zamknij
Raporty

Internet Standard prezentuje raport "Social Media 2010"

Witold Sokołowski

Jak polscy internauci korzystają z serwisów społecznościowych i czego oczekują od oficjalnych profili firm i marek na takich witrynach? Które strony oficjalne na Facebooku cieszą się największym zainteresowaniem internautów i co ma na to wpływ? Jakie wyniki finansowe osiągają wydawcy najpopularniejszych w Polsce serwisów społecznościowych? Na te i inne pytania odpowiadamy w nowej publikacji Internet Standard pt. "Social Media 2010".

Social Media 2010 to pierwsza edycja raportu serwisu Internet Standard poświęconego mediom społecznościowym. Publikacja to cenne źródło informacji dla:

  • osób odpowiedzialnych za komunikację w social mediach, marketing, PR i social shopping w firmach i organizacjach
  • kadry zarządzającej w obszarze e-biznesu wykorzystującego media społecznościowe, engagement marketing i community building
  • właścicieli firm internetowych działających na rynku social mediów
  • przedstawicieli funduszy venture capital, business angels i osób inwestujących w takie przedsięwzięcia

Raport Social Media 2010 składa się z siedmiu części. W pierwszym rozdziale przygotowano kompendium wiedzy o mediach społecznościowych w Polsce i na świecie. Prezentuje się w nim m.in. wyniki oglądalności najpopularniejszych witryn tego typu, najświeższe dostępne dane finansowe oraz aktualny profil polskiego użytkownika social mediów.

W ubiegłym roku pierwsze miejsce pod względem wysokości przychodów w gronie wydawców serwisów społecznościowych w Polsce przypadło Naszej Klasie. Największa polska „społecznościówka” wygenerowała prawie 63 mln zł obrotu i 18,5 mln zł czystego zysku. Mniej więcej dwie trzecie przychodu Naszej Klasy zanotowała w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 marca br. grupa GG Network. Sporą niespodzianką może być jednak jej wynik netto – spółka straciła na czysto ponad 6 mln zł.

Internet Standard prezentuje raport

Trzy kolejne rozdziały zawierają analizę wyników trzech badań. W drugiej części raportu omówione są wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Gemius na reprezentatywnej próbie polskich użytkowników sieci. Wspólnie z Gemiusem sprawdzono, jak internauci korzystają z witryn społecznościowych i jakie są ich oczekiwania wobec oficjalnych profili firm lub marek. Zadano im też pytania o dokonywanie zakupów na Facebooku i społecznościowe usługi mobilne.

W jakich celach najchętniej wykorzystujemy serwisy społecznościowe? Trzy czwarte użytkowników sieci ankietowanych przez Gemiusa deklaruje, że główną motywacją jest w tym wypadku podtrzymywanie kontaktu ze znajomymi. Trzech na pięciu internautów używa takich witryn do utrzymywania relacji ze znajomymi z pracy lub ze szkoły, ważną potrzebą okazuje się również oglądanie i komentowanie treści publikowanych przez innych użytkowników.

Internet Standard prezentuje raport

Korzystając z narzędzia FanPage Trender przygotowanego przez firmę SmartNet Research & Solutions przyjrzano się kilkudziesięciu profilom oficjalnym na Facebooku z wybranych kategorii (m.in. FMCG, Telekomunikacja, Media, Sklepy internetowe). Zbadano, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem internautów i jakie czynniki mają na to największy wpływ. To badanie znajduje się w trzeciej części raportu.

Najprostszym porównaniem popularności fan page'ów jest oczywiście zestawienie liczby ich fanów. Największym zainteresowaniem na "polskim Facebooku" cieszy się obecnie strona serwisu Demotywatory.pl, którą do 9 grudnia br. polubiło prawie 480 tys. użytkowników. Kolejne fan page'e z grupy TOP 10 są wyraźnie mniej popularne i gromadzą od 200 tys. do 300 tys. fanów.

Internet Standard prezentuje raport

W kolejnym rozdziale autorzy analizują międzynarodowe badanie użyteczności Twittera przeprowadzone we wrześniu br. przez firmy należące do stowarzyszenia UX Alliance, w tym też polską agencję usability Symetria. Specjaliści z 17 krajów wcielili się w rolę użytkowników serwisu i nawiązali kontakt z dziesięcioma międzynarodowymi korporacjami na ich twitterowych profilach. Ocenili także wygląd firmowych profili w różnych krajach i jakość publikowanych na nich treści.

Piątą część raportu przygotował zespół NK. Przedstawiciele najpopularniejszej polskiej sieci społecznościowej prezentują w niej swoje podejście do działań marketingowych w social mediach, udzielają rad i wskazówek, a także prezentują przykłady udanych kampanii zrealizowanych na nk.pl.

Dwa ostatnie rozdziały raportu dotyczą popularnych obecnie trendów. Pierwszy artykuł poświęcono wykorzystaniu społeczności w e-handlu (social commerce) oraz nowym pomysłom na e-commerce (zakupy grupowe, mobile commerce). W drugim zebrano i opisano popularne aplikacje oferowane przez największe polskie platformy społecznościowe.

Raport Social Media 2010 można pobrać ze strony www.internetstandard.pl.


Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

W T-Mobile wystarczy zadzwonić raz, by załatwić sprawę – nowa kampania reklamowa T-Mobile dla Firm

T-Mobile startuje z kampanią reklamową skierowaną do przedsiębiorców. Tym razem w roli głównej występuje Bogusław Linda. ...

NO-SPA już na Instagramie i Pintereście!

NO-SPA® dociera do swojej grupy docelowej nie tylko za pośrednictwem tradycyjnych środków przekazu. Z uwagi, iż ...

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Ruszyła kampania reklamowa Superpolisa.pl, platformy sprzedaży ubezpieczeń kilkunastu Towarzystw Ubezpieczeniowych dostępnej w trzech kanałach: internet, call ...