Zamknij
Wywiady

In-store marketing. Pachnid這 doprawione d德i瘯iem

Gabriela Jatkowska, 2011-10-30 16:53:54

Odpowiednio dobrany aromat ma wp造w na to, jak du穎 czasu sp璠zimy w sklepie, na nasze decyzje zakupowe, ale te na to, czy do niego wrócimy, czy nie a odpowiednio dobrana muzyka pozytywnie wp造wa na nastrój, stymuluje do dzia豉nia – mówi Lorenz van der Stam, dyrektor zarz康zaj帷y w TMM Polska w rozmowie z Gabriel Jatkowsk o in – store marketingu.

In store marketing - co kryje si pod tym poj璚iem?

In store marketing to szereg rozmaitych mo磧iwo軼i, które wspieraj sprzeda detaliczn. To rozwi您ania maj帷e wp造n望 na nastrój i samopoczucie klienta w miejscu sprzeda篡. Stanowi subteln form wp造wu, która sprawia, 瞠 klient ch皻niej i cz窷ciej podejmuje decyzje o zakupie. Do najpopularniejszych narz璠zi nale膨: aromamarketing, marketing muzyczny, czy systemy digital signage. To odpowied na rozwa瘸nia, jak jeszcze mo積a wp造n望 na konsumenta, jak sk這ni go do d逝窺zej i efektywniejszej wizyty w sklepie, salonie sprzeda篡, czy restauracji. Z mojego punktu widzenia, niew徠pliwie najwa積iejsz zalet in store marketingu jest mo磧iwo嗆 odczuwania przez klienta wszystkich zalet produktu, marki czy us逝gi.

Marketing zapachowy czy te aromamarketing – czyli docieramy do klienta niewerbalnie, niezauwa瘸lnie, poprzez zapach?

Dok豉dnie tak. Marketing zapachowy to jeden z najpopularniejszych sposobów komunikacji niewerbalnej z klientem. Zmys powonienia ma zdecydowanie wi瘯sz moc ni kiedykolwiek wcze郾iej przypuszczano, a najnowsze wyniki bada pokazuj, 瞠 zmys zapachu w wielu kategoriach mo瞠 by nawet silniejszy od wzroku. Zosta這 udowodnione, 瞠 prawie 75% decyzji zakupowych podejmujemy spontanicznie, pod wp造wem emocji, a zapach jest jednym z najmocniejszych impulsów wp造waj帷ych na emocje. T wiedz mo積a doskonale wykorzysta w kreowaniu wizerunku marki, w budowaniu nastroju w miejscu sprzeda篡, czy podczas eventów. Odpowiednio dobrany aromat ma wp造w na to, jak du穎 czasu sp璠zimy w sklepie, na nasze decyzje zakupowe, ale te na to, czy do niego wrócimy, czy nie.

Czy ma on co wspólnego z coraz bardziej popularn aromaterapi?

Obie te dziedziny wykorzystuj wp造w zapachu na emocje i samopoczucie ludzi. Aromaterapia ma wielkie zas逝gi w medycynie, 豉godzeniu bólu, czy nawet jako wsparcie w leczeniu depresji. Ka盥y z nas mo瞠 oceni, czy pewne zapachy poprawiaj nastrój, dodaj energii, czy stymuluj do dzia豉nia. Niektóre dzia豉j koj帷o, uspakajaj帷o, u豉twiaj zasypianie. Marketing zapachowy jest jednak 軼i郵e zwi您any ze sprzeda膨, z celowym wp造wem na konsumentów. Zapach w tym przypadku jest wykorzystywany w konkretnym, komercyjnym celu. Warto wspomnie, 瞠 zapach w miejscu sprzeda篡 mo瞠 dzia豉 tak瞠 odstraszaj帷o i zniech璚aj帷o. Takim przyk豉dem mo瞠 by nieprzyjemny zapach sztucznego tworzywa, z którego wytwarzane s buty, w niektórych sieciach sklepów obuwniczych.

Czym z kolei jest marketing muzyczny, czy chyba raczej w豉軼iwszym okre郵eniem jest w tym kontek軼ie audio-marketing?

Te dwa okre郵enia w bran篡 wyst瘼uj zamiennie. Marketing muzyczny to oddzia造wanie na kolejny zmys i docenienie jego rangi. Nieustannie publikowane s wyniki bada wskazuj帷e, jak wielki wp造w maj d德i瘯i na emocje i zachowania. Nowoczesny marketing aktywnie korzysta z tej wiedzy. W Polsce w krótkim czasie zarówno marketing muzyczny, jak i zapachowy sta造 si obok odpowiednio urz康zonego wn皻rza, ciekawego asortymentu, czy kompetentnej obs逝gi bardzo wa積ym narz璠ziem biznesowym. Odpowiednio dobrana muzyka pozytywnie wp造wa na nastrój, wywo逝je okre郵one skojarzenia z miejscem, czy sytuacj, stymuluje do dzia豉nia.

Jakiego rodzaju firmom ten rodzaj marketingu jest dedykowany? Rozumiem, 瞠 nie chodzi o wspomaganie wej軼ia na rynek np. nowego zapachu firmy X. ζdnie pachn帷e pomieszczenia firm z s帷z帷 si odpowiedni muzyk przyci庵aj wi璚ej klientów? Pachn帷y event 豉twiej zapada w pami耩?

Marketing sensoryczny jest coraz bardziej ekspansywn metod wsparcia sprzeda篡. W naszym kraju 鈍iadomo嗆 wp造wu zapachu na zachowania klientów ma do嗆 d逝g histori. Pojawia si coraz wi璚ej agencji profesjonalnie zajmuj帷ych si in store marketingiem; w sumie zaopatruj tysi帷e miejsc sprzeda篡 i eventy. Dostarczaj zapachy i muzyk zarówno do ma造ch sklepików czy restauracji, jak i do wielkich galerii handlowych i hipermarketów. Z us逝g agencji marke­tingu sensorycznego korzystaj równie kliniki stomatologicznie i porty lotnicze. Wszystko po to, by klienci czuli si jesz­cze lepiej. Ostatnio coraz wi璚ej szkó j瞛ykowych i firm organizuj帷ych ró積ego typu szkolenia korzysta z aromamarketingu. Podobnie jest z eventami: zapach roztoczony podczas wydarze kulturalnych, czy sportowych mo瞠 wp造n望 na odczucia i zachowania publiczno軼i.

Jaki wp造w ma zapach na ca這軼iowy wizerunek firmy?

Zapach nadaje marce warto嗆, której inni nie maj. W przesz這軼i niektóre przedsi瑿iorstwa zupe軟ie nie鈍iado­mie tworzy造 logo zapachowe. Okaza這 si, 瞠 by這 to bardzo skutecz­ne dzia豉nie marketingowe. Wykaza造 to przeprowadzone wówczas badania: osoby badane podczas aplikowania im bod嬈a zapachowego potrafi造 nie tylko poda nazw zapachu (wanilia, kawa, czy cytrus), ale te nazw firmy, która wytwarza produkty tak pach­n帷e. W ró積ych krajach respondenci potrafi precyzyjnie odpowiada, z jak mark kojarzy im si podany zapach. Starsi z czytelników na pewno od razu rozpoznaliby specyficzny zapach gumy Turbo, która sta豉 si synonimem dzie­ci璚ej rado軼i w PRL- u. Wyniki analiz pokazuj, 瞠 nawet zwyk造 aromat produktu mo瞠 sta si automatycz­nie jego logotypem i zarazem znakiem rozpoznawczym.

A muzyka? Kto zajmuje si jej produkcj? Wspó逍racujecie np. z wytwórniami muzycznymi? Znani arty軼i tworz konkretne utwory dla danej firmy, czy korzystacie z istniej帷ych ju utworów?

W zale積o軼i od potrzeb i oczekiwa klientów proponujemy rozwi您ania, które nie tylko b璠 skuteczne, ale tak瞠 dostosowane do ich mo磧iwo軼i finansowych. Muzyka komercyjna, czyli powszechnie dost瘼na na rynku w naszej ofercie jest stosunkowo niedroga, ale i tak jest to propozycja najdro窺za ze wzgl璠u na dodatkowe op豉ty, cho熲y za publiczne odtwarzanie. Nie zawsze jest najlepszym rozwi您aniem, dlatego 瞠 nie ka盥e miejsce wymaga takiej oprawy d德i瘯owej. Ale marketerzy najwi瘯szych i najbardziej znanych marek na 鈍iecie wierz, 瞠 taka muzyka jest najatrakcyjniejsza. Posiadamy baz w豉snych utworów, które nie sa obj皻e oplatami dla Organiacji Zbiorowego Zarz康zania, a ich jako嗆 nie odbiega od muzyki oferowanej przez wytwórnie. Ten rodzaj muzyki wydaje si by dro窺zy, ale ostatecznie jest to propozycja atrakcyjniejsza cenowo dla klientów, bo nie wymaga op豉t za publiczne odtwarzanie. Na zastosowanie skutecznego audiomarketingu wp造wa jednak wi璚ej czynników, niezale積ych od tego jaka muzyka jest dost瘼na i kto j wyprodukowa, bo rozwi您anie muzyczne mo積a znale潭 zawsze. Wa積iejsze jest to, jakie cele klient chce osi庵n望.

Czy np. najnowszy spot reklamowy Peugeota, z ta鎍z帷ymi w rytm muzyki ods逝chiwanej z tych瞠 samochodów, to przyk豉d audio - marketingu?

Reklama dla telewizji rz康zi si innymi prawami, ni ta zastosowana w miejscu sprzeda篡. Utwory wykorzystane w telewizyjnej reklamie Peugeota pasuj do jej koncepcji, jednak zak豉dam, 瞠 nie maj ju prze這瞠nia nawet na reklam radiow dla tego samego produktu, nie wspominaj帷 o miejscu sprzeda篡.

Lorenz van der Stam jest dyrektorem zarz康zaj帷ym TMM Polska. W ci庵u kilkunastu lat istnienia firma zosta豉 liderem w dostarczaniu kreatywnych rozwi您a dla punktów us逝gowych nie tylko w Polsce, ale równie w Europie i Azji. Oferta firmy obejmuje takie narz璠zia marketingowe jak, m.in.: muzyk odtwarzan w sklepach, marketing zapachowy, systemy digital signage czy K帷iki Dzieci璚e Disney Kids TV.

Strona 1 z 1 1

Oce artyku:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Tw鎩 komentarzAby skomentowa ten artyku musisz by cz這nkiem spo貫czno軼i Epr.pl. Zarejestruj si lub zaloguj si tutaj, a nast瘼nie wr鵵 do tego artyku逝.


Gabriela Jatkowska

Dziennikarka zajmuj帷a si tematyk sportow, turystyczn, spo貫czn. Od niedawna tak瞠 PR – em. Zwi您ana na sta貫 z Brytyjsko Polsk Izb Handlow. Kocha Londyn i kultur angielsk. ...

W T-Mobile wystarczy zadzwoni raz, by za豉twi spraw – nowa kampania reklamowa T-Mobile dla Firm

T-Mobile startuje z kampani reklamow skierowan do przedsi瑿iorców. Tym razem w roli gównej wyst瘼uje Bogus豉w Linda. ...

NO-SPA ju na Instagramie i Pintere軼ie!

NO-SPA® dociera do swojej grupy docelowej nie tylko za po鈔ednictwem tradycyjnych 鈔odków przekazu. Z uwagi, i ...

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Ruszy豉 kampania reklamowa Superpolisa.pl, platformy sprzeda篡 ubezpiecze kilkunastu Towarzystw Ubezpieczeniowych dost瘼nej w trzech kana豉ch: internet, call ...