Zamknij
Wiedza PR - PR w firmie

Film jako narzędzie promocji firmy

Witold Sokołowski, 2016-02-02 12:24:34

Filmy reklamowe, spoty reklamowe, filmy promocyjne i filmy korporacyjne - to najbardziej ogólny podział filmowy. Różnią się nie tylko długością, ale i grupą odbiorców, do których są kierowane, a także polami eksploatacji. Mogą być bardzo efektywnym narzędziem komunikacji dla firm i marek. Trzeba tylko wiedzieć jak się do nich zabrać.

Dzisiaj specjaliści od komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej mają do dyspozycji szeroki wachlarz narzędzi służących budowaniu wizerunku firmy, marki czy instytucji. Jednym z nich jest film, który w dobie mediów elektronicznych i wciąż rosnącej popularności mediów społecznościowych daje możliwość wykorzystania wielu kanałów, którymi produkcja filmowa może dotrzeć do grupy docelowej firmy. Mowa tu nie tylko o klientach i otoczeniu zewnętrznym firmy, ale także o pracownikach, którzy są najlepszymi ambasadorami firmy i to ich zadowolenie bądź frustracja mogą się przyczynić do wzrostu lub kryzysów firmy. O czym należy zatem pamiętać decydując się na produkcję filmu?

Co? Komu? Jak?

- Film jest narzędziem poprzez, które komunikujemy się z otoczeniem firmy, dlatego zadanie sobie tych trzech podstawowych pytań powinno być punktem wyjścia do wszystkich dalszych prac, tak koncepcyjnych, jak i produkcyjnych – uważa Jakub Karykowski, właściciel firmy Onoffmedia zajmującej się produkcją filmowo-telewizyjną.

Jaki przekaz ma płynąć z naszego filmu? Co chcemy w nim pokazać? Produkty, usługi, a może ideę? Czy ma mieć on charakter czysto reklamowy, wizerunkowy, a może instruktażowy? Do kogo będziemy się zwracać w naszym filmie? Do klientów, partnerów biznesowych, a może do pracowników? Czy ma to być film wykorzystujący klasyczne ujęcia filmowe, a może animacje?

- Na podstawie tych informacji można już dobierać kanały dystrybucji filmu – czyli sposoby, jakimi chcemy dotrzeć z naszym filmem do grupy docelowej. W ten sposób też powstają ramy filmu - mówi Jakub Karykowski.

Czas to pieniądz, a więcej nie znaczy lepiej

Ile będzie trwał film, który chcemy wyprodukować zależy od grupy docelowej i od kanałów dystrybucji. Inną długość będzie miał film reklamowy emitowany w telewizji, a inną film wizerunkowy, który firma będzie wykorzystywała na swojej stronie. Reklama telewizyjna jest znacznie bardziej kosztowna aniżeli reklama w Internecie. Filmy reklamowe z przeznaczeniem do emisji telewizyjnej wymagają konkretnego budżetu.

- Nie chodzi tu już nawet o budżet produkcyjny, ale emisyjny, który zapewni filmowi dotarcie do zaplanowanej grupy docelowej. Klienci często popełniają błąd planując czas trwania filmu, zwłaszcza kiedy decydują się na filmy promocyjne i filmy korporacyjne – uważa Jakub Karykowski. - Coraz większe tempo życia, potrzeba szybkiej selekcji informacji, rozwój technologii mobilnych powodują, że odchodzi się już dzisiaj od wielominutowych filmów o charakterze promocyjnych i wizerunkowym. Odbiorca mając do dyspozycji w sieci wiele informacji zaczyna się szybko nudzić więc jest mała szansa, że do końca obejrzy film trwający 5 min. i więcej, bo w kolejce już czekają kolejne. Pracując z klientami, którzy chcą w jednym filmie zmieścić wszystkie możliwe informacje na temat historii, sprzedaży, planów produkcyjnych, nagród, rekrutacji itp., wydłużając materiał niemal w nieskończoność, powtarzam, że więcej nie znaczy lepiej – uśmiecha się właściciel Onoffmedia.

Mam film i co dalej?

Internet jest pełen najróżniejszego rodzaju filmów, których nikt nie ogląda. Nie wystarczy bowiem wrzucić wideo do sieci. Można w to wierzyć lub nie, ale za filmami wiralowymi, produkowanymi na zlecenie firm, stoi przemyślana strategia. Możliwości jakie daje internet są ogromne.

- Media społecznościowe uwielbiają wideo, a internauci uwielbiają media społecznościowe. To cały czas duże pole do działania zarówno dla tych, którzy bezkosztowo będą wrzucać filmy na swój fanpage, jak i dla tych, którzy zainwestują w promocję postu - dodaje Jakub Karykowski.

Inną formą promocji filmu są portale wideo, w tym najpopularniejszy Youtube. - Decydując się na kampanię filmu musimy dostosować jego czas trwania i atrakcyjnie podać informacje, układające je tak, aby odbiorca, któremu na kilka sekund wyświetli się nasza reklama, zechciał ją obejrzeć w całości, a najlepiej kliknął w nią – mówi Jakub Karykowski.

Planując produkcję wideo warto dobrze sprecyzować cel, jaki chcemy osiągnąć, aby jak najefektywniej wykorzystać film. W pozostałych kwestiach związanych z jego długością, techniką realizacji, kreacją warto się zdać na profesjonalistów i ich doświadczenie pamiętając, że nie zawsze więcej znaczy lepiej.

Jakub Karykowski właściciel firmy Onoffmedia, twórca form filmowych i medialnych.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...