Zamknij
PR w mediach

Czy wrócą stare PR-owe demony?

Witold Sokołowski, 2012-01-18 10:07:22

Jednym z nich jest nieszczęśliwy wizerunek public relations w mediach i za sprawą mediów w społeczeństwie. Ostatnio jakby mniej, ale wciąż w pamięci mamy stawianie na równi PR-u i manipulacji, mieszanie lobbingu i PR-u z budowaniem wizerunku i nieuczciwą konkurencją.

Może jednak nie jest tak źle, jak niektórym się wydaje. Mit wszechmocnych spin doctorów, mogących siłą PR-owych sztuczek zdobywać rzesze zwolenników, stracił ostatnio na popularności. Przynajmniej do kolejnych dużych wyborów PR znowu ma szansę.

Potwierdzają to dane raportu "Społeczna Recepcja Public Relations" opracowanego przez Wyższą Szkołę Promocji w Warszawie. Wg raportu tylko 2% respondentów uważa, że istotą PR jest manipulacja i wywieranie wpływu, natomiast aż 49% postrzega PR, jako budowanie pozytywnego wizerunku. Dla 49% respondentów rolą PR jest przede wszystkim promowanie pozytywnego wizerunku firmy (tzw. MPR). Prawie 23% badanych uznało, że jest to sztuka osiągania harmonii z otoczeniem. Mniej niż 20% osób stwierdziło natomiast, że PR to reprezentowanie firmy wobec dziennikarzy, klientów i innych podmiotów.

Branża powinna nieustannie edukować w zakresie roli PR i budować jej pozytywny wizerunek. Jest to konieczne, gdyż jak pokazują badania blisko 47% badanych deklaruje, że zna termin PR, ale nie jest w stanie spontanicznie powiedzieć, czym on właściwie jest. Ponadto, wciąż prawie 6% badanych kojarzy ten termin z reklamą produktów firmy. Uzyskane dane są niepokojące, ponieważ pokazują na jak podatny grunt nadinterpretacji i przekłamań branża PR jest narażona - mówi dr Krzysztof Kubiak, Dyrektor Instytutu Public Relations, Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie.

Nasze społeczeństwo jest myślące. Cokolwiek to znaczy. A może po prostu zaczynamy bardziej świadomie konsumować media i wyrabiać sobie opinię na podstawie wielu źródeł, w tym mediów społecznościowych.

Kluczową rolę komunikacji poprzez media społecznościowe podkreśla również Dorota Zmarzlak, prezes 24/7 PR: Najważniejsze jest, wyraźnie widoczne, większe zrozumienie specyfiki PR-u przez klientów, a skręt komunikacji w stronę 360 stopni zdecydowanie działa na korzyść agencji PR. W czasach opierania całości komunikacji z konsumentem na budowaniu relacji i utrzymywaniu dialogu oraz tworzeniu interakcji z marką, PR-owy know-how jest nie do przecenienia. Umiejętności pozwalające na budowanie zaangażowania konsumentów czynią z PR-owców niezbędnych partnerów nie tylko w działach PR-u, ale również marketingu.

Ani skojarzenia PR-u z negatywnym obrazem polityki i polityków, ani powielanie stereotypu czarnego PR-u w mediach nie zagroziły branży PR-owej na tyle, by zachwiać jej wizerunkowymi i ekonomicznymi podstawami. Co więc przyniesie 2012 rok dla branży?

Rok zapowiada się ciekawe i może być bardzo owocny – dla tych, którzy potrafią się wpisać w aktualne trendy komunikacyjne. Czyli oczywiście wszystko w obszarze digital oraz poszukiwania nowych platform obustronnej komunikacji z konsumentem. Ci co nie potrafią – będą dalej wysyłać press releas'y. Nie do przecenienia jest i będzie umiejętność tworzenia całościowych strategii komunikacyjnych, zrozumienie i zastosowanie wszystkich dostępnych narzędzi. Naturalnie jest też UEFA EURO 2012TM – ale tutaj z punktu widzenia osób z komunikacji większość spraw jest już „pozamiatana” – teraz pozostaje emisja, realizacja i czekanie na efekty. No i pamiętajmy, że po Mistrzostwach życie toczy się dalej - podsumowuje Dorota Zmarzlak.

Na wykresie: istota PR-u. Źródło: Opracowanie własne na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w lutym 2011 w ramach projektu badawczego „Społeczna Recepcja Public Relations”. Próba losowa-kwotowa mieszkańców województwa Mazowieckiego. Liczba respondentów N=385 (100%).

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...

PiS też chodzi tylko o PR, ale po prostu gorzej im to wychodzi - Łukasz Warzecha, Fakt.