Zamknij
Raporty

Analiza dzienników informacyjnych: Wiadomości, Panorama, Wydarzenia, Fakty

Witold Sokołowski

Firma PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Sp. z o. o. w 2009 roku dokonała monitoringu czterech najbardziej opiniotwórczych serwisów informacyjnych w polskich mediach. Analiza miała na celu porównanie głównych wydań „Wiadomości”, „Wydarzeń”, „Panoramy” oraz „Faktów” pod względem poruszanych spraw, zasięgu tematu, liczby reprezentantów danego ugrupowania politycznego, antenowych wpadek oraz obecności sarkazmu, ironii w dziennikarskich komentarzach.

Najbardziej medialnym rodzajem tematu okazała się polityka. O ile zagadnienia polityczne pojawiały się z porównywalnym natężeniem we wszystkich serwisach informacyjnych, o tyle wątki gospodarczo-ekonomiczne nie były wybierane z równą częstotliwością przez wszystkie dzienniki telewizyjne. Okazuje się, e TVN najrzadziej emitował reportaże dotyczące sytuacji ekonomicznej i gospodarczej kraju oraz świata. Dziennikarze serwisów informacyjnych interesowali się ponadto przestępstwami oraz sprawami toczącymi się w sądach. Tragedie ludzkie, katastrofy, wypadki to również rodzaj tematu generujący istotną liczbę medialnych komunikatów. Co ciekawe spośród wszystkich serwisów informacyjnych to „Fakty” TVN-u najchętniej emitowały reportaże dotyczące tych dramatycznych wydarzeń. „Fakty” wielokrotnie wpisywały się w tzw. infotaiment przeplatając materiały o wydarzeniach gospodarczych, politycznych, czy teŜ społecznych z tymi określanymi jako ciekawostki. Tematy związane z religią, kościołem i etyką to domena telewizji publicznej, a szczególnie programu drugiego i „Panoramy”.

Świńska grypa zwyciężyła media

Tematem który górował nad pozostałymi, szczególnie w końcowym okresie 2009 roku, były doniesienia dotyczące świńskiej grypy. Kolejne informacje o zakażonych na świecie i w Polsce, przeplatane doniesieniami o szczepionkach i rozważaniach o ich zakupie, elektryzowały widzów nieustannie przez kilka miesięcy. Praktycznie w ostatnich tygodniach świńska grypa zdeklasowała pozostałych „pretendentów” do miana tematu roku. W czołówce zestawienia znalazły się eurowybory oraz kryzys gospodarczy. W 2009 roku pojawił się konkurent dla Rywingate, czyli najbardziej medialnej afery ostatnich lat. Afera hazardowa praktycznie kaŜdego dnia pojawiała się w mediach, zarówno w kontekście prac komisji, ale takŜe informacji o zmianach w ustawodawstwie.

„Panorama” wielowątkowa, „Wydarzenia” analityczne

Roku 2009 pod względem liczby poruszonych materiałów naleŜał do „Panoramy”. Dziennikarze TVP2 w minionym okresie zajęli się aż 3876 sprawami. Na drugiej pozycji uplasowały się „Wiadomości” z liczbą 3403. Trzecie miejsce należy się „Wydarzeniom”, gdyż twórcy serwisu informacyjnego TVN-u zrealizowali 3206 tematów. Najmniejszą liczbę poruszonych kwestii odnotowano w przypadku „Wydarzeń”. Dziennikarze dziennika telewizyjnego Polsatu podjęli 3186 wątków. Analiza wykazała, że zdecydowanie najczęściej to właśnie „Panorama” serwuje swoim widzom krótsze reportaże – tym samym jedno wydanie tego serwisu skupia się na większej liczbie tematów. Z kolei „Fakty” TVN przedstawiając jedno wydarzenie, poświęcają mu proporcjonalnie więcej czasu. Tym samym średnia liczba materiałów na jeden odcinek „Faktów” TVN to 11, zaś w przypadku „Panoramy” liczba ta wynosi 14. Dziennik telewizyjny TVN-u oraz Polsatu skupia się raczej na dłuższych analizach, w których reporterzy łączą kilka wątków.

Aktywność serwisów w odniesieniu do świata

 

Badając materiał emitowany przez główne stacje, można stwierdzić, iż poza Polską oraz USA, serwisy przekazują informacje na temat naszych dwóch największych sąsiadów. Wiele materiałów to relacje z tzw. miejsc zapalnych, czy też tych, w których trwa regularna wojna. Warto także zwrócić uwagę na wysoką aktywność „Faktów” w prezentowaniu materiałów z Wielkiej Brytanii, a zdecydowanie mniejsze zaangażowanie tej stacji w relacjonowanie wydarzeń na Białorusi. Informacje przekazywane z Białorusi, to - jak pokazuje wykres powyżej - domena programów stacji publicznych TVP 1 i TVP 2. Bezapelacyjnie jednak to USA są krajem najczęściej goszczącym w dziennikach telewizyjnych czterech najbardziej popularnych stacji w Polsce.

Najbardziej medialna partia

 

Najbardziej medialną w 2009 roku partią okazało się PiS. To przedstawiciele tej grupy politycznej wypowiadali się w serwisach informacyjnychnajczęściej. Najbardziej donośnie głos największej partii opozycyjnej brzmiał w „Faktach”, najciszej w „Wiadomościach”. Analogicznie przedstawia się obecność reprezentantów PO w mediach. Najczęściej wypowiedzi partii rządzącej pojawiały się w serwisie TVN-u, najrzadziej w TVP1. Warto zaznaczyć, że w trakcie tzw. bojkotu stacji TVN przez polityków partii PiS, gościli oni na „wykluczonej” przez siebie antenie zdecydowanie częściej niż przedstawiciele PO. Przedstawiciele PiS-u najchętniej zabierali głos, komentując przygotowania do wyborów, nowej strategii partii, eurowyborów, kongresu, procesu: Kaczyński – Dorn. Reprezentanci partii rządzącej natomiast wypowiadali się m.in. na temat pomysłu powołania zespółu tropiącego konflikty interesów wśród posłów, zawieszenia członkowstwa w Platformie Zbigniewa Chlebowskiego czy komentując ustawę in vitro oraz eurowybory.

Wpadki… liderem „Wydarzenia”

 

W roku 2009 twórcy serwisów informacyjnych popełnili sporo wpadek. Tytuł niechlubnego lidera uzyskały „Wydarzenia”, popełniając aż 166 błędów. Na drugiej pozycji uplasowała się „Panorama” z liczbą 104 wpadek, na trzecim „Wiadomości” z 97 uchybieniami. Błędy najrzadziej pojawiały się podczas trwania „Faktów”. W 2009 roku było ich 68. Najczęstszymi wpadkami są problemy techniczne. Nie raz można było spotkać się z problemami z połączeniem, głosem, obrazem, niewłaściwymi podpisami pod osobami wypowiadającymi się w materiale, ich brakiem bądź przesunięciami. Kolejną licznie wypełnioną kategorią błędów są wpadki językowe. Znacząca ich część to przejęzyczenia, problemy z wymową obcych nazwisk, ale także błędy ortograficzne i fleksyjne. Wpadkami największego kalibru są błędy merytoryczne, które dezinformują widzów. Ich co prawda w minionym roku odnotowano najmniej, jednak fakt, że wciąż występują, jest niepokojący.

 


Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

W T-Mobile wystarczy zadzwonić raz, by załatwić sprawę – nowa kampania reklamowa T-Mobile dla Firm

T-Mobile startuje z kampanią reklamową skierowaną do przedsiębiorców. Tym razem w roli głównej występuje Bogusław Linda. ...

NO-SPA już na Instagramie i Pintereście!

NO-SPA® dociera do swojej grupy docelowej nie tylko za pośrednictwem tradycyjnych środków przekazu. Z uwagi, iż ...

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Ruszyła kampania reklamowa Superpolisa.pl, platformy sprzedaży ubezpieczeń kilkunastu Towarzystw Ubezpieczeniowych dostępnej w trzech kanałach: internet, call ...