Zamknij
Wiedza PR - E-PR

8 sposobów na sprawdzenie skuteczności Content Marketingu

Maciej Mazur, 2014-11-19 00:43:54

Na przesyconym rynku o zrównoważonej konkurencji CM ma kolosalny wpływ na pozyskanie nowych klientów oraz utrzymanie dotychczasowych. Jest pewnego rodzaju ukłonem w stronę odbiorców, bo z założenia ma dostarczać im nowe, bogate merytorycznie treści. Z racji tego, że CM wymaga wielu godzin żmudnej pracy, rodzi wątpliwości wśród marketingowców: na ile takie działania są skuteczne i czy można tę skuteczność mierzyć?

Pytanie ważne i zasadne, choćby z tego względu, że CM – podobnie jak PR – nie jest bezpośrednim narzędziem sprzedaży. Content Marketing to technika, polegająca na stworzeniu treści wartościowych, spójnych oraz istotnych z punktu widzenia zdefiniowanych uprzednio odbiorców. Mimo, że nie jest to kampania reklamowa czy PR-owa, można w CM bez problemu zastosować wskaźnik efektywności KPI, którym posługują się wspomniane branże.

KPI to określony na początku kampanii cel działań. Jest niezbędny do wydania właściwej oceny efektów kampanii – czy wszystko udało się zrealizować i z jakim skutkiem. Poniżej po krótce przedstawimy osiem podstawowych aspektów analizy działań CM. Nie jest to oczywiście zamknięta lista takich wyznaczników, ale sugestia, jak rozpocząć mierzenie efektów Content Marketingu.

1. Liczba unikalnych użytkowników (UU)

Miarodajną oceną prowadzonych działań CM jest pomiar odwiedzin strony internetowej. Im wartościowsza dla klientów treść, tym większa liczna odsłon strony. Im bardziej content odpowiada na potrzeby użytkowników, tym ich wizyta jest dłuższa. To bardzo ważne – wskaźnik UU powinno się analizować przy uwzględnieniu średniego czasu spędzonego na stronie oraz w zestawieniu ze wskaźnikiem odrzuceń. W ten sposób możemy dopiero określić, jak prezentuje się popularność naszej strony.

2. Zachowanie użytkownika na stronie

Ten wskaźnik pozwala ocenić wartość publikowanej treści w oczach internautów. Krótki czas pobytu użytkownika na naszym serwisie to sygnał, że treści są dla czytelników niejasne bądź po prostu nieinteresujące, więc należałoby je zmienić. O tym samym mówi współczynnik odrzuceń, czyli bounce rate.

3. Szerowanie i linki przychodzące

Jest to najczęściej suma wszystkich aktywności PR-owych: artykuły, notki prasowe, linkowanie do strony www, social media, udostępnienia. Pomocne w pomiarze wyników tych działań mogą być narzędzia monitoringu internetu, takie jak Brand24 czy Newspoint.

4. Komentarze i interakcje

Pokazuje, czy generowane treści spotykają się z zainteresowaniem i zaangażowaniem odbiorców w obrębie strony www i social mediów. Dają ponadto obraz tego, jakie treści są przez odwiedzających najwyżej cenione, zbierają najwięcej komentarzy i udostępnień. Dzięki temu łatwiej jest określić dalszą strategię działań CM.

5. Pobrania

Szczególne zastosowanie znajduje przy prowadzeniu CM edukacyjnego (raporty, e-booki) oraz rozrywkowego (aplikacje, widżety). Mierzy popularność oraz wartość opublikowanego materiału oraz to, czy użytkownicy przekazują informacje dalej w drodze marketingu szeptanego.

6. Liczba odbiorców

Strategia CM często zakłada tworzenie społeczności, czyli grupy osób, które są przychylnie nastawione do tworzonego medium i jego wartości. Obserwujący naszą stronę czy abonenci stanowią najważniejszą część czytelników, bo to właśnie oni prowadzą aktywne dyskusje, są swego rodzaju ambasadorami marki, na których można zbudować dalszą strategię działań CM.

7. Cost Per Click & Cost Per Lead

Chociaż CPC i CPL tyczą się głównie Performance Marketingu, równie dobrze można je wykorzystać w działaniach CM. Przykładowo: udostępniając raport, możemy uzyskać CPL przy promocji zapisu na landing page.

8. Growth Hacking

Zwiększamy trwałą liczbę użytkowników odwiedzających serwis, bez użycia płatnych form reklamowych. Za punkt wyjściowy przyjmuje się moment, w którym rozpoczęto wdrażanie obranej strategii CM. Przy danej liczbie obserwujących profil, zakładamy więc wzrost liczby takich osób o dany procent. Jest to zbiór wszystkich narzędzi, które mają na celu doprowadzić do wzrostu w biznesie.

Zasadniczo, to w jaki sposób będziemy chcieli mierzyć skuteczność działań CM zależy od celów jakie przed nimi postawimy i metod jakie wybierzemy, tak więc ta lista jeszcze długo nie będzie zamknięta. Mówiąc najprościej, jeśli cel został spełniony, to możemy stwierdzić, że nasze działania są skuteczne.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Maciej Mazur

Content manager w WhitePress.pl oraz Project Manager w Biurze Podróży Reklamy. Realizuje projekty w zakresie digitalu. Wcześniej zdobywał doświadczenie prowadząc zarówno własne projekty start-upowe jak platformę ...

W T-Mobile wystarczy zadzwonić raz, by załatwić sprawę – nowa kampania reklamowa T-Mobile dla Firm

T-Mobile startuje z kampanią reklamową skierowaną do przedsiębiorców. Tym razem w roli głównej występuje Bogusław Linda. ...

NO-SPA już na Instagramie i Pintereście!

NO-SPA® dociera do swojej grupy docelowej nie tylko za pośrednictwem tradycyjnych środków przekazu. Z uwagi, iż ...

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Superpolisa.pl promuje ubezpieczenia kilkunastu towarzystw

Ruszyła kampania reklamowa Superpolisa.pl, platformy sprzedaży ubezpieczeń kilkunastu Towarzystw Ubezpieczeniowych dostępnej w trzech kanałach: internet, call ...